Turistický ruch na severu Moravy zaznamenal propad

Ostrava - Za nepříznivou označují loňskou turistickou sezonu moravskoslezští podnikatelé v cestovním ruchu. A situace se podle nich nezlepší ani letos. Důvodem je hospodářská krize, která odradí především zahraniční turisty. Pomoci by měl nově vzniklý Moravskoslezský klastr cestovního ruchu.

Hospodářská krize se projevila v nižších tržbách moravskoslezských hotelů, restaurací nebo sportovišť už v druhé polovině loňského roku a v nejbližších měsících nebude lépe. Domácí turisté totiž začali šetřit. „Podniky na severní Moravě citelně utlumily svou činnost. Já ale věřím, že je to jenom přechodné,“ doufá hejtman Moravskoslezského kraje Jaroslav Palas.    

Situaci s klesajícími tržbami v cestovním ruchu loni nezachránili ani zahraniční návštěvníci. Přijelo jich sice více, ale změnila se jejich struktura. Stále častěji přijíždějí Rusové, Poláci, Ukrajinci nebo Asiaté, bohatší turisté z Německa, Itálie nebo Británie se České republice i jejím regionům začínají vyhýbat. „Ti, co chtěli přijet, už tady byli. Česko málo propaguje ty služby, které může zahraničním zákazníkům nabídnout. Infrastruktura, kterou máme v jednotlivých regionech, je prozatím velmi špatná,“ poukazuje na hlavní příčiny poklesu zájmu zahraničních turistů o severní Moravu Viliam Sivek z Asociace cestovních kanceláří ČR.

Reportáž Mojmíra Žáčka (zdroj: ČT24)

Odstranit tyto nedostatky si mimo jiné dal za úkol před necelými dvěma měsíci vzniklý Moravskoslezský klastr cestovního ruchu, který sdružuje podnikatele právě z tohoto odvětví. „Chceme iniciovat vznik nových projektů pro vytvoření infrastruktury cestovního ruchu v kraji. Navíc spolu s rezervačním systémem chceme nastolit podmínky, aby jakýkoli klient ze zahraničí mohl získat veškeré informace, na jejichž základě by pak mohl navštívit náš region,“ přibližuje úlohu Moravskoslezského klastru cestovního ruchu Jiří Juhász.

Podle nejčernějších odhadů mohou někteří moravskoslezští podnikatelé v cestovním ruchu přijít letos až o 30 % tržeb.