Na Pardubicku se dohadují záchranáři

Pardubický kraj - V Pardubickém kraji se lidé v ohrožení života nebo se zdravotními potížemi čím dál častěji obracejí na tísňovou linku 112.  A právě to se nelíbí záchranářům, kteří takový telefonát přebírají od dispečinku hasičů. Než operátoři stodvanáctky volajícího vyslechnou a hovor přepojí, dochází podle zdravotníků ke zpoždění. Hasiči to však odmítají.

Volání na tísňovou linku 112 končí na dispečinku hasičů, operátoři volajícího vyslechnou a v případě zdravotních problémů informaci předávají záchrance. „Pokud je to volání přepojováno, určitě představuje zpomalení a významnou časovou ztrátu v případě přímého ohrožení života,“ prohlásil vedoucí lékař ZZS Pardubického kraje Otomar Kušička. Pro urychlení výjezdu záchranáři doporučují využívat národní tísňové linky 155, operátor dispečinku ZZS Martin Pfeifer doplnil: „Například při dopravní nehodě je lepší volat k nám na linku 155, my se zeptáme na počet zraněných a informaci předáme dál policii i hasičům.“

Jiného názoru jsou ale hasiči, kteří stodvanáctku provozují a jakékoliv život ohrožující zpoždění odmítají. Mluvčí HZS Pardubického kraje Vendula Horáková uvedla: „Určitě je lepší volat při dopravní nehodě tísňové číslo 112, protože operátor okamžitě předává tyto informace všem třem složkám IZS. K žádnému prodlení nedochází.“

Dlouhodobé zkušenosti s tísňovými linkami má i horská služba, turistům v nouzi doporučuje spíše volání na mobilní telefonní čísla v dané oblasti. Miloš Klečka z Horské služby Krkonoše Pec pod Sněžkou zdůraznil: „Volání přes 112 nebo přes 155 situaci v podstatě komplikuje. Všechno se prodlužuje a informace nejsou přesné.“ Podle operátora čísla 112 Petra Blažka může ale i na horách tísňová linka významně pomoct: „Když se dovolá ztracený v horách, jsme schopni díky lokalizaci aspoň přibližně určit i jeho polohu.“

S přesnými postupy při volání na tísňovou linku 112 chtějí hasiči seznámit veřejnost při zvláštní akci plánované na 11. února.