Na letišti v Ralsku zřejmě vyroste obří sluneční elektrárna

Liberec - Na letišti Hradčany v bývalém vojenském prostoru Ralsko zřejmě vyroste obří sluneční elektrárna. S její výstavbou počítají tři firmy, které se zúčastnily veřejné soutěže na využití letiště. Za nejlepší označila hodnotící komise projekt společnosti Green Energy 3000, která chce přistávací dráhu pokrýt solárními panely. Měla by tak vzniknout největší sluneční elektrárna ve střední a východní Evropě.

Na využití letiště vyhlásil loni Liberecký kraj veřejnou soutěž. Své projekty předložilo 13 subjektů. Mezi nejlepšími se umístil také záměr firmy Juwi na výstavbu Centra na výrobu energie z obnovitelných zdrojů a projekt Investorsko Inženýrské společnosti Živé Ralsko. I tyto projekty počítají s výstavbou sluneční elektrárny, rozhodnout mezi nimi proto nebude pro komisi snadné. Znovu se sejde v polovině února přímo v Ralsku. Definitivní rozhodnutí bude ale na radě kraje a zastupitelstvu.

Liberecký kraj převzal letiště o rozloze zhruba 300 hektarů předloni na podzim, rozsáhlé pozemky od té doby spravuje krajská správa silnic. Kraj v září vyhlásil veřejnou soutěž na záměr využití bývalého vojenského letiště, výrazně ale projekty omezil. Zadání především vyloučilo průmyslovou výrobu, která by ohrožovala životní prostředí jedovatými látkami, prachem nebo hlukem. Šanci na úspěch nedostaly ani projekty, které by snížily atraktivitu území pro cestovní ruch. Na letišti nepřipustí kraj ani těžkou leteckou dopravu nebo velký zábavní park.

Ralsko je nedotčeným územím s nádhernou krajinou, kterou by kraj v budoucnu rád využil především jako rekreační oblast. Už za první republiky patřilo k oblíbeným turistickým destinacím. Postupně tak v Ralsku přibývá značených turistických tras a stezek, stále ale chybí hlavně služby a zázemí. „Pro turismus se musí vytvořit podmínky. Jednu z nich vidím v udržení občanů v této oblasti natrvalo,“ řekl již dříve starosta Ralska Jindřich Šolc. Rozlehlý areál by podle něho měl především zajistit práci pro 1900 obyvatel Ralska, aby město nebylo jen noclehárnou. Dnes musí většina místních do zaměstnání dojíždět do desítky kilometrů vzdálené České Lípy nebo Mladé Boleslavi.