Dopravní podnik v Praze se ekologickým autobusům zatím brání

Praha - Pražští zelení zuří kvůli tendru na nové autobusy pro MHD, dopravní podnik totiž odmítl nabídky na provoz autobusů na zemní plyn. Koupí místo nich klasické s naftovým pohonem, rozhodnutí vysvětluje mimo jiné nižší pořizovací cenou. Podle ekologů Praha promarnila šanci, jak zlepšit čistotu ovzduší. Autobusy na zemní plyn sice stojí o třetinu víc než klasické na naftu, ale společnosti, které se tendru zúčastnily, nabízely zvýhodněnou cenu za plyn a ministerstvo dopravy přidávalo několikamilionovou roční dotaci na nákup ekologických vozů.

Ještě před rokem vedení magistrátu i dopravního podniku cestujícím MHD slibovalo nákup autobusů na zemní plyn. Teď je všechno jinak, do šesti let nakoupí Dopravní podnik hlavního města Prahy celkem 620 autobusů za tři a půl miliardy korun. Letos však přijde dodávka asi 80 vozů, které budou jezdit pouze na naftu a v dalších letech se prý podle radního pro dopravu Magistrátu hlavního města Prahy a předsedy představenstva DP Praha Radovana Šteinera (ODS) uvidí: „Máme otevřenou možnost, abychom v průběhu dalších let nakoupili i hybridní autobusy.“ Mluvčí DP Praha Ondřej Pečený doplnil: „Zavedení plynových autobusů do provozu by samozřejmě znamenalo další investice.“

Autobusy na zemní plyn sice stojí o třetinu víc než klasické na naftu, ale společnosti, které se tendru zúčastnily, nabízely zvýhodněnou cenu za plyn a ministerstvo dopravy zase několikamilionovou roční dotaci na nákup ekologických vozů. Mluvčí Ministerstva dopravy ČR Martin Kupka potvrdil: „Hlavní město mohlo získat od ministerstva dopravy částku 15 až 20 milionů korun.“

Rozhodnutí dopravního podniku kritizují zastupitelé za Stranu zelených, autobusy na CNG jezdí v evropských metropolích i v mnoha českých městech, která trápí znečištění ovzduší. „Autobusy, které jezdí na plyn, tedy na CNG, nejenže méně znečišťují ovzduší, ale jsou i méně hlučné. Praha má velký problém nejen s kvalitou ovzduší, ale i s hlukem,“ uvedla městská radní Petra Kolínská (SZ). Radovan Šteiner však trvá na svém: „Všechny autobusové linky v Praze jsou vedeny místy po komunikacích, kde jezdí i normální automobily. Jeden autobus tam vyprodukuje méně emisí, než jedna Škoda Favorit.“

Dopravní podnik disponuje 1 200 autobusy. Jejich průměrné stáří je 9 let.