Na Kozí dráhu se vlaky zatím nevrátí

Telnice - Ústecký kraj zatím neobnoví dopravu na železniční trati z Děčína do Oldřichova, a to i přes sliby ČSSD, která kraji vládne. Na obnovu dopravy mu chybějí peníze. Vlaky přestaly na takzvané Kozí dráze jezdit před víc než rokem, hlavním důvodem byla jejich ztrátovost. Za likvidaci vlaků už úřad dříve kritizoval i ombudsman Otakar Motejl. Trať přestala být funkční po 136 letech, kraj odmítl dál dotovat její ztrátovost, protože bývalé vedení zdůvodňovalo přerušení provozu velkou ztrátovostí trati.

Podle kraje byly hlavním důvodem, proč se na unikátní trať vedoucí podél Krušných hor zatím vlaky nevrátí, peníze. Dopravu tady úřad dotoval deseti miliony ročně, proto místo nich objednal autobusy. Starostové obcí podél trati už přes rok bojují za její obnovu, zatím marně. „Nasadili náhradní autobusovou dopravu, která stojí, jak mám zprávy, zatím neoficiálně 38 milionů. Tak já si myslím, že otázka financí to není,“ prohlásil starosta Telnice a krajský zastupitel Jaroslav Doubrava (severočeši.cz). Mluvčí Krajského úřadu Ústeckého kraje Veronika Kindlová však brání rozhodnutí svého úřadu: „V tuto chvíli nelze říct, kdy se vlaky na ty tratě vrátí.“

Úřad se se starosty pře i o to, kolik vlaků zaplatit. Zatímco obce chtějí návrat takzvané základní dopravní obslužnosti, tedy každodenní jízdní řád, kraj chce pro Kozí dráhu pouze turistické spoje. „Nevím, zda si z finančních důvodů můžeme dovolit vrátit se k původnímu stavu,“ uvedl náměstek hejtmanky Ústeckého kraje Arno Fišera (ČSSD). Radní Ústeckého kraje pro dopravu Jiří Šulc (ODS) doplnil: „Budeme se snažit najít nějakou cestu turistické víkendové přepravy, kterou by si podle mne měly vzít na starost obce. Kraj jim samozřejmě může finančně přispívat a zároveň na víkendovém provozu participovat.“ Starosta Doubrava pochybuje: „To je pojem, který bude těžko vysvětlovat i on. Nemyslím si, že by to pro tuhle trať bylo řešení.“

Za zrušení vlakových spojů už dříve kraj kritizoval ombudsman Otakar Motejl, úřad totiž spoje postupně osekával tak, že jimi nakonec jezdilo málo lidí.