Koněspřežka z Lince do Českých Budějovic ožívá

Jižní Čechy - Koněspřežná dráha, která spojovala v 19. století Linec a České Budějovice, se dočká rozsáhlé obnovy. Samotnou trať, která je dlouhá bezmála 130 kilometrů ale Češi ani Rakušané přímo renovovat nebudou. Zaměří se jen na některé původní stanice. Jejich vlastníci již začali objekty opravovat, z nich pak vytvoří síť menších muzeí.

V rakouském Kerschbaumu vybudovali muzeum koněspřežky už před deseti lety. V okolí původní stanice položili koleje, od května do října jsou do replik vozů zapřaháni koně a vozí návštěvníky. Ročně si provoz vyžádá kolem 150 tisíc eur

„Každý rok nás navštíví až 20 tisíc lidí, většina je z Rakouska, nebo z příhraničních oblastí Česka,” uvedla pracovnice muzea v Kerschbaumu Silvia Pilgerstorfer.

„Polovinu provozních nákladů uhradíme ze vstupného, zbytek získáváme z prodeje suvenýrů a ze zisků místní restaurace,” dodává její kolega Walter Mayr.

Na české straně už existuje muzeum koněspřežky v Bojanově. Další teď vzniká v Holkově z bývalého zájezdního hostince, který byl před demolicí

V jihočeském muzeu připravují rozsáhlou expozici o historii koněspřežky. Právě zdejší pracovníci se snaží projekt oživit a veškeré aktivity chtějí sjednotit

„Je o to obrovský zájem ve světě, protože je to skutečně technická památka první kategorie,” vysvětluje ředitel Jihočeského muzea Pavel Šafr.

Podle pracovníků muzea se už nikdy nepodaří obnovit železnici v celém jejím rozsahu. Podle pracovnice Jihočeského muzea Marty Zavřelové stojí v cestě majetkoprávní důvody. Trať by musela procházet přes soukromé pozemky a ne všichni jejich majitelé tento projekt podporují

Koněspřežka spojila v roce 1832 České Budějovice s Lincem. Čtrnáctihodinovou cestu zdolávali dva koně zapřažení za sebou až do počátku 70. let 19. století

Replika koněspřežky by se měla vrátit také do historického jádra Českých Budějovic. Město už má projekt na obnovu této unikátní dráhy.