Sanace skalního masivu trvale zprůjezdní silnici mezi Plzní a Karlovými Vary

Západní Čechy - Řidiče na silnici z Karlových Varů do Plzně ohrožují už několik let padající kameny. Narušenou skálu nad vozovkou proto teď zabezpečují specializované firmy.

Několik posledních let byla jízda po silnici první třídy, která vede po hrázi vodní nádrže Březová, noční můrou všech řidičů. Vadila jim především častá omezení rychlosti a náledí, které vznikalo každou zimu kvůli špatnému odvodnění. „Když začínala zima, tzn. to velké střídání teplot, a potom i na jaře docházelo k padání jednotlivých kamenů a k uvolňování v posledních době i větších kusů,” popisuje další velký problém ředitel karlovarské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Tomáš Kaas.

Sanaci 700 metrů dlouhého skalního masívu provádějí hned dvě specializované firmy. Dělníci museli nejprve svah očistit od křoví a pařezů. Teď uvolňují kameny, které hrozí zřícením. Kvůli náročnému terénu a provozu aut se na skálu spouštějí na lanech. Podle stavbyvedoucího Jaroslava Štosáka zde nepřipadá v úvahu použití žebříků ani stavba lešení. „Je to tady dost problematické s tou dopravou, protože máme povolený vždycky jenom určitý úsek uzavírky silnice a to jenom polovičku,” stěžuje si na ztížené pracovní podmínky specialista na výškové práce Martin Matras.

Práce mají skončit ještě v listopadu. Tři upravené úseky skály by pak podle zástupců stavebních firem neměly ohrožovat silnici nejméně deset let. „Kolem dokola se dají lana, do kterých se napnou sítě, takže prakticky ten kámen, i kdyby se nějaký ještě později uvolnil, tak nemá šanci přes tu síť spadnout,” dodává Matras.

Za zabezpečení skály u přehrady Březová zaplatí Ředitelství silnic a dálnic 15 milionů korun. Podobné problémy ale řeší také kraj u silnic druhých a třetích tříd. Krajská správa a údržba silnic pro tyto účely vydává statisíce korun. Podle jejího ředitele Petra Želechovského je v kraji ještě minimálně pět úseků silnic s podobně narušeným skalním masivem. Náklady na jejich zabezpečení odhaduje na miliony korun.