Pražská záchranka si stěžuje na nevyhovující heliporty u nemocnic

Praha - Pražská záchranná služba si stěžuje na nevyhovující stav přistávacích míst pro vrtulníky. Heliporty jsou často od přijímací nemocniční budovy vzdáleny několik set metrů. Pacienty, kteří mají většinou vážná poranění, tak musí lékaři překládat do sanitek, a ztrácí tak deset až patnáct minut drahocenného času. Na posledním zasedání bezpečnostního výboru pražského magistrátu to řekl náměstek ředitele záchranné služby Jaroslav Valášek. Nemocnice si problémy uvědomují, stěžují si ale na nedostatek peněz.

„Tak dlouho, jak existuje letecká záchranná služba v Praze, jsou problémy s předáváním pacientů do velkých zdravotnických zařízení,“ řekl náměstek ředitele záchranné služby Jaroslav Valášek. V Praze podle něj z šesti velkých nemocnic vyhovuje všem předpisům pouze Ústřední vojenská nemocnice, kde mohou vrtulníky přistávat na střeše nemocnice a pacienty k operačním sálům převezou výtahy.

Dalších pět fakultních nemocnic má heliport ve svém areálu. Policejní piloti, kteří pro Prahu leteckou záchrannou službu zajišťují, zde podle jejich ředitele Vladimíra Panenky mohou přistávat jen díky dobrému vybavení a kvalitnímu výcviku. „Fakultní nemocnice na Vinohradech je jedním ze dvou traumacenter, přesto nebyla schopná za dvacet let provozu letecké záchranky vybudovat adekvátní heliport,“ postěžoval si Valášek. Záchranná služba podle něj už několikrát na situaci poukazovala na ministerstvu, změny se ale nedočkala. Vinohradská nemocnice nyní chystá přestavbu, v jejím rámci by měl vzniknout i nový heliport.

Reportáž Roberta Maleckého (zdroj: ČT24)

Na Bulovce se kvůli vzdálenému heliportu zdrží převoz až o 15 minut

Ani ve Fakultní nemocnici Motol nemají k dispozici odpovídající místo pro přistávání vrtulníků. Nemocnice měla heliport ve svém areálu, musela ho ale zrušit při přestavbě dětské fakultní nemocnice. Poté využívala přistávací místo na Vypichu, to bylo ale nedávno zrušeno. Motol proto otevřel provizorní heliport před dvěma týdny v areálu nové onkologie. I tady ale musí pacienty převzít sanitka. Odpovídající heliport nemocnice slibuje zřídit v příštím roce, až ukončí rekonstrukci. Vzniknout by měl na střeše nového pavilonu.

Fakultní nemocnice Bulovka má podle Valáška heliport také daleko: „Podle svých zkušeností více než 15 let na letecké záchrance odhaduji, že je to minimálně deset až 15 minut zdržení.“ Nemocnice má připraven projekt, který by heliport propojil chodbou a výtahem s budovou ortopedie. Přestavba by ale stála až 12 milionů korun, na což nyní nemocnice nemá peníze. U Všeobecné fakultní nemocnice je heliport tak daleko, že ho téměř nevyužívají.

Pražská letecká záchranná služba ročně přepraví asi 500 pacientů

Na neutěšený stav heliportů upozornil i zastupitel Lubomír Habrnal (ČSSD). Radního pro zdravotnictví Milana Pešáka (ODS) proto vyzval, aby se obrátil na ministerstvo a pomohl situaci urychleně řešit. Pešák podle svých slov s ministerstvem jedná: „Zlepšení jsou pomalejší, než si přejeme, ale není pravda, že by se nic za poslední dobu neudělalo.“ Pražská letecká záchranná služba ročně přepraví asi 500 pacientů. Jako jedinou ji provozuje policie, což si pražští lékaři pochvalují. Policisté totiž na rozdíl od ostatních provozovatelů mohou létat i v noci.

  • Záchranáři u nehody autor: HZS Pardubického kraje, zdroj: www.hzspa.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/876/87553.jpg
  • Záchrana raněných autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/4/353/35300.jpg