Vlaků z Liberce do SRN jezdí méně

Liberec - Méně vlaků než dříve jezdí teď z Liberce do Německa. Nebyl o ně takový zájem. Radnici v pohraničním Hrádku nad Nisou to mrzí. Snaží se o co nejintenzivnější kontakty napříč česko-polsko-německým Trojzemím. Méně vlaků podle ní znamená i horší možnosti spolupráce. Starosta Hrádku se však nevzdává a věří, že vlakové spojení v tomto regionu udrží.

Do Liberce jedou všechny vlaky, do Žitavy už jenom některé. Vlaků Trojzemím o víkendech ubylo. Německé dráhy část z nich zrušily, protože se jim nevyplácely. „Zrušili jsme čtyři vlaky, které jsme provozovali od prosince. Důvodem byl nedostatečný zájem cestujících,“ vysvětluje mluvčí Deutsche Bahn Barbara Tünnemann.   

České dráhy provozují vlaky až na hranice. Na německém území pokračují jako německé. A je na německé straně, jestli je bude provozovat, nebo ne. V Hrádku nad Nisou jsou z omezení vlaků překvapení. Příště o něm chtějí vědět včas. „Ty přeshraniční spoje měly efekt nejen pro Žitavu a Liberec, ale také pro Hrádek nad Nisou,“ zdůrazňuje starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta. „Vlaky, které byly omezeny, nejsou v objednávce Libereckého kraje. Dopravce je provozoval na své riziko,“ říká ředitel firmy Korid LK , koordinátora veřejné dopravy, Petr Prokeš.     

Reportáž Milana Brunclíka (zdroj: ČT24)

Vlaky v Trojzemí teď provozují české i německé dráhy a navíc i soukromá společnost. Vytíženost vlaků je podle nich rozdílná. „Záleží to na dni, když mají v Německu svátek, tak máme pasažérů dost,“ uvádí strojvedoucí Railtransport. „Největší problém může nastat v dopoledních hodinách, kdy se prodlouží přestupní doba ve stanici Žitava,“ připouští Petr Prokeš.  

Situace se podle koordinátora veřejné dopravy změní od prosince příštího roku. Všechny vlaky objedná Liberecký a Ústecký kraj a německé dopravní sdružení ZVON společně. Provoz na trati Trojzemím bude zajišťovat jediný nově vybraný dopravce. Na ztrátu dostane příspěvek z veřejných rozpočtů.