Stop pro dostavbu D8. Starostové z Ústecka protestují

Ústí nad Labem – Ministerstvo dopravy dočasně zastavilo dostavbu dálnice D8 mezi Prahou a Ústím nad Labem. Za rozhodnutím stojí jednak snížení státního příspěvku pro fond dopravní infrastruktury, dále pak také spory s ekologickými organizacemi. Ty dokončení zmíněného dopravního spoje dlouhodobě komplikují. Starostové z Ústecka i ústecký magistrát rozhodnutí ministerstva považují za špatné a po nové vládě chtějí požadovat, aby finance na dostavbu dálnice našla.

„Pro Ústecký kraj je dostavba D8 nadále naprostou prioritou a v tomto směru bude podnikat i kroky směrem k nové vládě,“ uvedla tisková mluvčí krajského úřadu Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková. Původně se počítalo s tím, že chybějící úsek spojnice mezi Prahou a Ústím nad Labem a potažmo saskými Drážďanami (viz mapa) bude dokončen na konci roku 2011.

Reportáž Terezy Baldové (zdroj: ČT24)

Přijdou protesty, varují lidé z Ústecka

Více než stovka starostů z regionu již podepsala petici, ve které požadují co nejrychlejší dostavbu dálnice. Vadí jim zejména to, že chybějící úsek komplikuje dopravu v celém kraji; například na příjezdu do Ústí nad Labem a Lovosic denně vznikají mnohakilometrové kolony. Starostové rovněž navrhují zřídit post vládního zmocněnce pro dostavbu D8.

V případě, že by k pokračování stavby nedošlo, hrozí obyvatelé Ústecka protestními blokádami. K těm by přitom nedošlo poprvé, již před 14 dny na půl hodiny aktivisté zastavili dopravu ve Velemíně mezi Teplicemi a Lovosicemi. Právě Velemínem dnes projíždějí kamiony směřující z Prahy do Ústí.

Problémem jsou i spory s ekology

Pro zastavení dostavby dálnice D8 přitom snížení prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury nebylo jediným důvodem. Svou roli v rozhodnutí ministerstva hrají i spory s ekology. „Dálnice D8 je zatížena celou řadou žalob ze strany ekologických organizací, takže na řadě míst, kde se staví, bude zastavena činnost,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Ve prospěch ekologů se přitom vyslovil i krajský soud. Ten rozhodl, že krajský úřad porušil zákon, když smetl ze stolu jejich námitky k územnímu rozhodnutí Městského úřadu Litoměřice. Právě litoměřické rozhodnutí odsouhlasilo trasu dálnice vedoucí přes chráněnou krajinnou oblast České středohoří.

Poslední nedostavěný úsek dálnice D8, spojující Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem, je dlouhý 16,4 kilometru. O jeho dostavbu se vedou spory už od konce 90. let, konečná podoba trasy byla schválena v roce 2005 a před třemi lety se začalo stavět. Podle původního plánu měl stát úsek, jehož většina je na území CHKO, zhruba 11,7 miliardy korun.