Likvidaci ekologické zátěže ohrožuje spor

Pardubice - Likvidace ekologické zátěže v bývalé chrudimské továrně Transporta se komplikuje. Stát už sice městu přislíbil dotace na odstranění škod, jenže některé firmy působící v areálu chtějí sanaci provést samy. A na to nechce chrudimská radnice přistoupit.

Šíření nebezpečných chemikálií z areálu Transporty do spodních vod brání hydrogeologická bariéra. Její provoz ovšem stojí sedm milionů korun ročně a likvidaci ekologické zátěže stejně neřeší. Chrudimská radnice proto požádala stát o finanční pomoc. „Je nutné odstranit ta ohniska, aby se mohl celý problém vyřešit,“ říká zástupce firmy Ekomonitor Jiří Unčovský.

Stát už sice na likvidaci ekologické zátěže v bývalé Transportě uvolnil sto sedmdesát milionů korun. Sanace ovšem zatím začít nemůže. S likvidací zátěže totiž musí souhlasit i firmy, které nyní v areálu bývalé Transporty působí. „Vymístění musí proběhnout se souhlasem vlastníků, kteří by byli případnou sanací dotčeni,“ vysvětluje radní Pardubického kraje Václav Kroutil.

Reportáž Erika Knajfla (zdroj: ČT24)

Chrudimské radnici a krajskému úřadu zkřížila plány společnost Onivon. Téměř dva roky připravovaný projekt sanace Transporty je ohrožen. Onivon chce sanaci provést sám. „Jako firma působící v areálu si s tím dokážeme lépe poradit. Také nás to nebude omezovat v podnikání,“ argumentuje generální ředitel firmy Onivon Zdeněk Harapat.   

Chrudimská radnice ale tvrdí, že si tak firma Onivon chce přilepšit ze státních peněz. „Státní nebo evropské peníze jsou proto, aby vyřešily problém, nikoli proto, aby někomu vylepšily ekonomickou situaci,“ tvrdí místostarosta Chrudimi Petr Řezníček. 

Závěrem lze pouze říct, že sto sedmdesát milionů korun na sanaci je připraveno. Pokud se ale chrudimská radnice, krajský úřad a společnost Onivon nedomluví na společném postupu, hrozí, že se likvidace ekologické zátěže o několik let oddálí.