Ostravské trolejbusy budou vozit cestující v italské Bologni. Dopravní podnik jich tam dodá celkem deset. Na rozdíl od těch, co jezdí v Ostravě, ale budou mít klimatizaci nejen u řidiče. Trolejbusy a tramvaje vyrobené v moravskoslezské metropoli se už dostaly do Rakouska, Švýcarska, pobaltských zemí i Spojených států amerických. S tím ale musí dopravní podnik skončit. Založí dceřinou firmu a výrobu na ni převede. „Z hlediska toho, že tady máme výrobní aktivity v tak velké míře, myslím si, že je vhodné založit dceřinou společnost, která umožní další rozvoj,“ tvrdí ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek.
Firma vlastněná městem, která provozuje veřejnou dopravu a dostává na ni dotace, nesmí mít podle evropské legislativy zároveň komerční aktivity, jako je právě výroba tramvají a trolejbusů. „My jsme nechali udělat audit, který ukázal, že v zásadě je tam všechno v pořádku, že výroba je přínosem pro dopravní podnik,“ uvedl primátor Ostravy Petr Kajnar.
Výroba vynáší dopravnímu podniku ročně v průměru 20 milionů korun. Tyto peníze by měl mít k dispozici i po vzniku nové společnosti. Bude totiž jejím stoprocentním vlastníkem. „Po založení dceřiné společnosti přejde z dopravního podniku, který má dnes 2 400 zaměstnanců, 280 lidí do této nové společnosti. Co se týče snižování stavů a propouštění, tady nic takového nehrozí,“ uklidnil zaměstnance ředitel František Kořínek.
