Ohrožené tratě v Moravskoslezském kraji

Nový Jičín - Po zastavení všech železničních a některých silničních staveb se ministerstvo dopravy chystá zavřít i část regionálních tratí. Nejvíce jich vytypovalo v Moravskoslezském kraji. Podle jeho vedení ale zvolilo kritérium, které tyto tratě silně znevýhodňuje. Na seznam se tak dostaly i železnice, jejichž zrušení je údajně nesmyslné. Ministerstvo říká, že o všem bude s kraji ještě jednat.

Nádražní budova v Novém Jičíně září novotou. Stát teď rekonstruuje i osm kilometrů dlouhou trať do Suchdolu nad Odrou. To vše jsou možná peníze vyhozené z okna. Podle ministerstva dopravy by totiž do Nového Jičína - okresního města s 26 tisíci obyvateli - nemusely jezdit vlaky vůbec. Ještě loni tam přitom vedly dvě navzájem nepropojené železnice. Jednu zrušila povodeň, druhou možná zruší ministr. „Naprosto zásadně nesouhlasíme s její demontáží a zbouráním,“ uvedl místostarosta Nového Jičína Milan Šturm. „Uděláme petici, uděláme cokoliv, ale naprosto nepřichází v úvahu, že by se tato trať měla zrušit,“ dodal.

Na seznamu je 43 tratí z celé republiky. Devět z nich leží v Moravskoslezském kraji. Bez větších problémů by ale stát mohl zrušit zřejmě jen tři, které jsou velmi málo využité. Mezi tratě na odpis se ale dostala například i unikátní úzkorozchodka vedoucí z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy. Čeká na zápis mezi kulturní památky. Jsou tam i železnice, po kterých se denně přepraví přes tisíc cestujících, jako například trať mezi Kravařemi ve Slezsku a Chuchelnou. „Jde o to ty jednotlivé trati a spoje na nich eliminovat v souladu s tou “šetřící„ politikou současného kabinetu,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

„Nad rozhodnutími, která dělá v posledních dnech ministerstvo, zůstává mnohdy rozum stát,“ prohlásil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslav Novák. Ministerstvo dopravy posuzovalo tratě podle výše poplatku, který vybere od dopravců za jejich užívání. V nevýhodě tak jsou krátké tratě, kterých je právě v Moravskoslezském kraji hodně. „To je trochu zavádějící. Bude nutno posuzovat tyto tratě z různých hledisek, nejen z toho jednoho,“ myslí si ředitel Krajského centra osobní dopravy společnosti České dráhy Miroslav Klich.

„Budeme dále jednat a zástupci Moravskoslezského kraje se nemusí bát, že by krátké tratě byly nějakým způsobem diskriminovány,“ snaží se uklidnit situaci mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. Uzavírání železničních tratí není to jediné, o čem ministerstvo dopravy uvažuje, šetřit chce i jinak. Zruší proto možná i část rychlíkových spojů.