Praha - Historickému mostu v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi hrozí demolice. Pro tuto variantu je nejen jeho vlastník, Středočeský kraj, který ho považuje za neopravitelný a chce ho nahradit, ale i ministerstvo kultury, které starý most neprohlásilo kulturní památkou. Část obyvatel proti tomu protestuje a za nešťastné řešení to považují i někteří památkáři.
Historickému mostu v Brandýse hrozí demolice, místním se to nelíbí
Příhradový silniční most z roku 1878 je podle vedení kraje nepoužitelný objekt. Podle iniciátora petice Otmara Průši i některých památkářů je to však historicky hodnotný most. „Myslíme si, že ta stavba sem patří od nepaměti a spolu s ostatními stavbami zde tvoří komplex památek,“ argumentuje iniciátor petice za záchranu mostu Otmar Průša. „Je to jeden z posledních ne-li vůbec poslední velký ocelový nýtovaný most silničního typu. Druhá hodnota toho mostu je urbanistická,“ dodává památkový architekt Jan Pešta.
Historickou hodnotu mostu částečně přiznává i ministerstvo kultury. Podmínky pro statut kulturní památky ale nesplnil. „Je to v podstatě ruina a existuje pouze jediná možnost – zrekonstruovat ho. Jenomže ve chvíli, kdy ho zrekonstruujete, tak už ztratí i zbytek historické hodnoty,“ upozorňuje mluvčí ministerstva kultury Stanislav Brunclík.
Most se ale opravovat nebude. Vyroste tu most nový za dvě stě dvacet milionů korun. Podle hejtmanství totiž není rekonstrukce toho původního možná. Jenže i na to se názory odborníků různí. „Není to z technického ani ekonomického hlediska řešitelné. Most neumožňuje průjezd těžších vozidel,“ tvrdí radní Středočeského kraje pro dopravu Robin Povšík. „Ten most by mohl unést osobní dopravu a místní autobusovou dopravu. Nákladní doprava by tam měla být vyloučena,“ vysvětluje statik Václav Jandáček.
Jedním z návrhů, jak most alespoň částečně zachránit, by bylo udělat z něj lávku pro pěší nebo citlivě rozebrat. To ale kraj i město odmítají a tvrdí, že na to nejsou peníze. „Jakékoliv přemístění toho mostu je neekonomické, my ten most skutečně nepotřebujeme,“ zdůrazňuje Robin Povšík. „Na demolici toho mostu je vyčleněná zhruba jedna desetina z té částky čtvrt miliardy a za tuto částku by ta konstrukce šla rozebrat a uložit,“ uvádí Otmar Průša.
Středočeský kraj už jen čeká na výsledek výběrového řízení na technický dozor. Nový most chce začít stavět na přelomu září a října.