Historickému mostu v Brandýse hrozí demolice, místním se to nelíbí

Praha - Historickému mostu v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi hrozí demolice. Pro tuto variantu je nejen jeho vlastník, Středočeský kraj, který ho považuje za neopravitelný a chce ho nahradit, ale i ministerstvo kultury, které starý most neprohlásilo kulturní památkou. Část obyvatel proti tomu protestuje a za nešťastné řešení to považují i někteří památkáři.

Příhradový silniční most z roku 1878 je podle vedení kraje nepoužitelný objekt. Podle iniciátora petice Otmara Průši i některých památkářů je to však historicky hodnotný most. „Myslíme si, že ta stavba sem patří od nepaměti a spolu s ostatními stavbami zde tvoří komplex památek,“ argumentuje iniciátor petice za záchranu mostu Otmar Průša. „Je to jeden z posledních ne-li vůbec poslední velký ocelový nýtovaný most silničního typu. Druhá hodnota toho mostu je urbanistická,“ dodává památkový architekt Jan Pešta.

Historickou hodnotu mostu částečně přiznává i ministerstvo kultury. Podmínky pro statut kulturní památky ale nesplnil. „Je to v podstatě ruina a existuje pouze jediná možnost – zrekonstruovat ho. Jenomže ve chvíli, kdy ho zrekonstruujete, tak už ztratí i zbytek historické hodnoty,“ upozorňuje mluvčí ministerstva kultury Stanislav Brunclík.

Reportáž Ivany Šmelové (zdroj: ČT24)

Most se ale opravovat nebude. Vyroste tu most nový za dvě stě dvacet milionů korun. Podle hejtmanství totiž není rekonstrukce toho původního možná. Jenže i na to se názory odborníků různí. „Není to z technického ani ekonomického hlediska řešitelné. Most neumožňuje průjezd těžších vozidel,“ tvrdí radní Středočeského kraje pro dopravu Robin Povšík. „Ten most by mohl unést osobní dopravu a místní autobusovou dopravu. Nákladní doprava by tam měla být vyloučena,“ vysvětluje statik Václav Jandáček.

Jedním z návrhů, jak most alespoň částečně zachránit, by bylo udělat z něj lávku pro pěší nebo citlivě rozebrat. To ale kraj i město odmítají a tvrdí, že na to nejsou peníze. „Jakékoliv přemístění toho mostu je neekonomické, my ten most skutečně nepotřebujeme,“ zdůrazňuje Robin Povšík. „Na demolici toho mostu je vyčleněná zhruba jedna desetina z té částky čtvrt miliardy a za tuto částku by ta konstrukce šla rozebrat a uložit,“ uvádí Otmar Průša.

Středočeský kraj už jen čeká na výsledek výběrového řízení na technický dozor. Nový most chce začít stavět na přelomu září a října.