Spory kolem splavnění Labe neberou konce

Pardubice – Připravované splavnění řeky Labe až do krajské metropole Pardubic provázejí soudní spory a protesty občanských sdružení, hned tři odvolání směřují proti rozhodnutí Pardubického kraje, který dal zelenou plavebnímu kanálu u Přelouče. Krajští představitelé jsou přesvědčeni, že vodní cesta by regionu prospěla, kritici díla naopak třímiliardovou investici považují za naprosto zbytečnou. Kdy a zda vůbec poplují lodě po Labi až do Pardubic, se diskutuje už celá léta. Příprava celé stavby již stála zhruba 700 milionů korun.

Odpůrci splavnění třeba požadují zachování Slavíkových ostrovů s chráněnými druhy rostlin a živočichů. „Modrásci a další brouci, kteří jsou chráněni Evropskou komisí, se tam prostě neuchytí a je škoda je zlikvidovat, když je nenajdete v širokém okolí,“ říká Miroslav Patrik z ekologické organizace Děti Země. Další občanská sdružení ale zdůrazňují i otázku financí. „My zcela jednoznačně dokazujeme, že investice v současné době nemá návratnost a domníváme se, že by bylo lepší vrazit peníze třeba do obchvatů měst,“ uvedl pro ČT Jan Linhart ze sdružení Zelená pro Pardubicko.

Náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý (ČSSD) ale oponuje, že neexistuje možnost proinvestovat peníze z Evropské unie jiným způsobem. „Jde o finance na vodní cesty, a pokud je nevyužije Česká republika, v tomto případě Pardubický kraj, tak zůstanou v Evropské unii a využije je jiný stát,“ zdůraznil Jan Tichý.

Reportáž Michala Klokočníka (zdroj: ČT24)

Pardubický kraj splavnění Labe dlouhodobě prosazuje právě s odkazem na možnost čerpání evropských dotací. Že o přepravu po Labi bude zájem, nepochybuje ani Svaz dopravy. Výkonný ředitel Petr Kašík soudí, že Pardubice jsou velmi silná a velká zóna, kde by se „svoz touto cestou jistě uplatnil.“ Na ministerstvu má zodpovědnost za projekty zmíněné lodní dopravy bývalý hejtman, dnes náměstek ministra dopravy Ivo Toman (ODS). „Můj úkol je udělat všechno pro to, abychom tyto stavby dotáhli, a v prvním kole především Děčín, do fáze stavebního povolení. Financování je druhá otázka,“ zdůrazňuje Toman.