Vlakem na mošnovské letiště až v roce 2013

Ostrava - Roční zpoždění má stavba nové železniční trati ze Studénky na mošnovské letiště. Způsobilo ho hlavně výběrové řízení, které se kvůli odvoláním uchazečů o stavbu značně protáhlo. Podle náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Miroslava Nováka ale stavbě nic nestojí v cestě, stavět by se mělo příští rok.

Napojení letiště Leoše Janáčka na železnici bude českým unikátem. Vlakové nádraží má stát nedaleko letištní haly. Obě budovy navíc propojí zastřešená chodba, takže cestujícím nebude znepříjemňovat život déšť ani sníh. Například z nádraží Ostrava-Svinov se vlakem na mošnovské letiště dostanou za dvacet minut. „Samotná železnice určitě zatraktivní letiště pro letecké společnosti, ať už v oblasti civilní nebo i nákladní dopravy. A není to jen letiště, ruku v ruce s tímto projektem jde i napojení na dálniční síť,“ hledí do budoucna s optimismem náměstek hejtmana Miroslav Novák.

Nová železnice se napojí na hlavní trať v Sedlnici nedaleko Studénky. Bude dlouhá tři kilometry a přijde na více než 1,5 miliardy korun. O tyto náklady se podělí stát, Moravskoslezský kraj a Evropská unie. „Rozpočet na příští rok počítá s touto stavbou. Je na ni vyčleněna částka 400 milionů korun,“ potvrdil náměstek ministra dopravy Ivo Toman. „Moravskoslezský kraj předpokládá investice v řádech stovek milionů korun. Neměly by ale překročit 900 milionů,“ dodává náměstek hejtmana Miroslav Novák. Až na 85 procent z této částky bychom mohli dosáhnout z evropských prostředků.

Původně měl na letiště jezdit speciální vlak s velkým prostorem pro zavazadla. České dráhy ho chtěly pořídit za evropské peníze. Na poslední chvíli ale tuto objednávku stáhly. Kvůli nedostatku peněz ve státním rozpočtu se obávaly, že se stavba nové železnice může odložit i na neurčito. Nyní se zdá, že by se vlakem až na letiště cestující měli dostat v roce 2013, i to je ale o rok později, než bylo v plánu původně.