Ostravská univerzita chce vzbudit zájem o technické obory

Ostrava (Moravskoslezský kraj) – S pomocí robotů a vědecko-technických novinek chce Ostravská univerzita (OU) vzbudit zájem studentů o technické a přírodovědné obory. Žáci budou mít šanci provádět experimenty a vědecké pokusy, které ze škol v posledních letech téměř vymizely. Projekt poslouží k rozvíjení schopností a dovedností talentovaných žáků základních a středních škol kraje. Experimenty budou probíhat v odborných kroužcích, pro účast v nich bylo speciální diagnostikou testováno více než 1 000 žáků z celého kraje.

Na to, že je v Moravskoslezském kraji nedostatek odborníků v technické a technologické oblasti, přišla Ostravská univerzita před třemi lety. „Žáci ze základních i ze středních škol vycházejí s pocitem, že by měli studovat spíš sociální než technické vědy. Proto jsme se snažili připravit nějaké zajímavé projekty,“ uvedl proděkan pro rozvoj Pedagogické fakulty OU Martin Malčík. Dvanáct základních a středních škol, které měly o spolupráci zájem, dostaly díky penězům z EU nadstandardní vybavení za 200 tisíc korun: notebooky, GPS navigace, měřicí zařízení nebo lego robota. S tím vším se děti v kroužku setkají. „Jednoduchými příkazy, které zadají do počítače, se robot najednou pohne dopředu nebo dozadu. Potom by je mohlo bavit stavět různé překážkové dráhy, aby robot zašel například pro nějaké věci a přinesl to zpátky,“ doplnila Ingrid Nagyová z Katedry informačních a komunikačních technologií OU.

Učitelé se v těchto dnech seznamují s vybavením, dobře vyškolení pak mohou motivovat 250 vybraných studentů. Na měřicích čidlech se dají změřit všechny veličiny a děje v přírodě. „Studenti mohou postavit z lavic a vyzkoušet něco na vlastní oči. Zvyklí na to určitě nejsou, a to je třeba změnit. Dnes totiž převažuje frontální výuka, kdy kantor stojí před katedrou a studenti pouze poslouchají,“ zdůraznila lektorka environmentální výchovy Michaela Drozdová a zástupkyně ředitele Gymnázia a Jazykové školy Hladnov Dagmar Kocichová dodala: „Učitelé se ve svých v hodinách opravdu nemohou věnovat všem žákům každému zvlášť, protože ve třídě je třeba více než 30 žáků. To je jedna z věcí, kdy tento projekt může pomoci.“

Reportáž Lucie Křížkové (zdroj: ČT24)

Učitelé se sejdou ještě jednou v dubnu. Na konci školního roku už by měli mít jasno, co se od září bude v kroužcích učit.

S pomocí robotů a vědeckotechnických novinek chce Ostravská univerzita vzbudit zájem studentů o technické a přírodovědné obory.
Zdroj: ČT24