Ústí hrozí pokuty za polétavý prach

Ústí nad Labem - Obyvatele Ústí nad Labem dusí letos smog víc než jindy. Od začátku roku evidují meteorologové už sedmatřicet dní, kdy byl překročen limit polétavého prachu v ovzduší. To už je o dva dny víc, než dovoluje směrnice Evropského parlamentu na celý rok! Dlouhodobé vdechování polétavého prachu přitom způsobuje chronická, ale i některá smrtelná onemocnění.

Částice jemného polétavého prachu jsou sedmkrát tenčí než lidský vlas a menší než deset mikrometrů. A právě tato prachová zrnka škodí lidem nejvíc. Limity polétavého prachu byly zřejmě překračovány již dříve, ale nebyly měřeny. „Evropští odborníci spočítali, že tři sta tisíc lidí umírá každý rok předčasně v důsledku znečištění ovzduší. V ČR jde o několik tisíc lidí každý rok,“ upozorňuje Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví. 

V Ústí nad Labem není víc zdrojů jemného polétavého prachu než jinde v kraji. Město ale doplácí na svou polohu. Podle ústeckého magistrátu je pro Ústí nad Labem v tomto směru limitující jeho poloha. „Ústí nad Labem leží bohužel v dolíku,“ konstatuje Helena Plachá z Českého hydrometeorologického ústavu v Ústí nad Labem - Kočkově.

Reportáž Jana Stuchlíka (zdroj: ČT24)

Obrana proti polétavému prachu je ale obtížná. Podle Heleny Plaché zatím v Česku nikdo nevymyslel stoprocentní ochranu. Částečnou ochranou je například už zavedená regulace. V případě překročení limitů prachu v ovzduší musí devětadvacet největších zdrojů znečištění v kraji omezit výrobu. Tato spolupráce zatím funguje. „V každém případě to kontrolujeme a v poslední době se nestalo, že by některý podnik neuposlechl,“ potvrzuje Jaroslav Hájek z České inspekce životního prostředí v Ústí nad Labem.   

Podle posledních zjištění ale velké zdroje dodávají do ovzduší jen polovinu nebezpečného prachu. Dalšími velkými viníky jsou automobilová doprava a lokální topeniště. V těchto případech je ale regulace krajně obtížná. Městu proto hrozí sankce, protože od června končí výjimka, kterou Česko mělo. Poté mohou následovat i pokuty za každý den, kdy budou limity překročeny. Ochránci přírody však říkají, že evropští komisaři nechtějí z krajů tahat peníze. Chtějí, aby se už konečně něco dělo. 

Ústí proto připravilo plány, jak množství tohoto nebezpečného prachu snížit. Například chce podle potřeby omezit ve městě automobilový provoz. K tomu však potřebuje, aby byla dokončena dálnice D8, která stále chybí. Zde se město bez pomoci státu neobejde. Pomoc státu vyžaduje i změna lokálních topenišť. Lidé potřebují motivaci, aby přešli například na plynové vytápění. V mnoha obcích však plynovod či teplovod chybí, a tak lidé stále využívají škodlivá lokální topeniště.