Jižní Čechy rozjíždějí velký projekt

České Budějovice – Jihočeští krajští zastupitelé schválili studii, která výrazně změní rozlehlé území mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou. Podél řeky mohou vyrůst nové průmyslové zóny, ale i golfová hřiště a přístavy. Starostové ze šestnácti dotčených měst a obcí souhlasí.

Voda, která přináší nové projekty. Tak o seznamu golfových hřišť, hotelů, přístavů nebo vědeckých a průmyslových parků, které by měly vzniknout na březích Vltavy, hovoří krajští zastupitelé. Projekt se týká asi sto deseti tisíc lidí. „Projekt řeší sportovně rekreační zóny, průmyslovou zónu, umístění přístavišť a kotvišť,“ vypočítává Daniela Řežábková z Krajského úřadu Jihočeského kraje.

Schválená studie je hlavním podkladem pro klíčový dokument – územní plán. Jeho změny souvisí s miliardovým projektem zplavnění Vltavy. O podobě rozsáhlého území podél Vltavy ještě definitivně rozhodnuto není. Územní plán se v detailech může lišit. Starostové s tím však nepočítají. Studie se jim líbí. „V jedné z obcí již staví soukromý investor hotel a počítá s tím, že budou po Vltavě jezdit lodi,“ připomíná starosta Týna nad Vltavou Tomáš Jirsa.

Video Reportáž Petra Šuleře
video

Reportáž Petra Šuleře

Samo zplavňování Vltavy pro lodi do tří set tun kritizovali nevládní organizace a a sportovní rybáři. S novým plánem kraje však problémy nemají. Chtějí jen více hlídat naplánovanou průmyslovou zónu. „Pokud se to nedotkne chráněných území, kterých tam několik je, tak s tím v zásadě problémy nemáme,“ potvrzuje Pavla Matějková se sdružení Calia.

Zatímco v Purkarci u Hluboké nad Vltavou se již staví, termíny dalších projektů jsou zatím nejasné. Jejich existence bude záviset právě na dokončení vodní cesty mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Datum otevření této cesty však zatím není stanoveno. První datum, které je známé, je červen letošního roku, kdy Ředitelství vodních cest zprovozní českobudějovický přístav a také otevře první plavební komoru v Českém Vrbném a lodě se tak dostanou až do Hluboké nad Vltavou.

Dalším datem je konec roku 2013, kdy lodě proplují z Českých Budějovic do asi čtyřicet kilometrů vzdáleného Týna nad Vltavou. Na tuto etapu peníze jsou. Ministerstvo dopravy je neškrtlo proto, že z devadesáti procent jde o peníze Evropské unie, a kdyby stát nedal zbývajících deset procent, musel by celou dotaci vrátit. Financování dalších etap projektu je však nejisté. Jde o zdviže na Orlíku a Slapech, které budou velmi drahé a o penězích na ně se zatím jedná.