Jižní Čechy rozjíždějí velký projekt

České Budějovice – Jihočeští krajští zastupitelé schválili studii, která výrazně změní rozlehlé území mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou. Podél řeky mohou vyrůst nové průmyslové zóny, ale i golfová hřiště a přístavy. Starostové ze šestnácti dotčených měst a obcí souhlasí.

Voda, která přináší nové projekty. Tak o seznamu golfových hřišť, hotelů, přístavů nebo vědeckých a průmyslových parků, které by měly vzniknout na březích Vltavy, hovoří krajští zastupitelé. Projekt se týká asi sto deseti tisíc lidí. „Projekt řeší sportovně rekreační zóny, průmyslovou zónu, umístění přístavišť a kotvišť,“ vypočítává Daniela Řežábková z Krajského úřadu Jihočeského kraje.

Schválená studie je hlavním podkladem pro klíčový dokument – územní plán. Jeho změny souvisí s miliardovým projektem zplavnění Vltavy. O podobě rozsáhlého území podél Vltavy ještě definitivně rozhodnuto není. Územní plán se v detailech může lišit. Starostové s tím však nepočítají. Studie se jim líbí. „V jedné z obcí již staví soukromý investor hotel a počítá s tím, že budou po Vltavě jezdit lodi,“ připomíná starosta Týna nad Vltavou Tomáš Jirsa.

Reportáž Petra Šuleře (zdroj: ČT24)

Samo zplavňování Vltavy pro lodi do tří set tun kritizovali nevládní organizace a a sportovní rybáři. S novým plánem kraje však problémy nemají. Chtějí jen více hlídat naplánovanou průmyslovou zónu. „Pokud se to nedotkne chráněných území, kterých tam několik je, tak s tím v zásadě problémy nemáme,“ potvrzuje Pavla Matějková se sdružení Calia.

Zatímco v Purkarci u Hluboké nad Vltavou se již staví, termíny dalších projektů jsou zatím nejasné. Jejich existence bude záviset právě na dokončení vodní cesty mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Datum otevření této cesty však zatím není stanoveno. První datum, které je známé, je červen letošního roku, kdy Ředitelství vodních cest zprovozní českobudějovický přístav a také otevře první plavební komoru v Českém Vrbném a lodě se tak dostanou až do Hluboké nad Vltavou.

Dalším datem je konec roku 2013, kdy lodě proplují z Českých Budějovic do asi čtyřicet kilometrů vzdáleného Týna nad Vltavou. Na tuto etapu peníze jsou. Ministerstvo dopravy je neškrtlo proto, že z devadesáti procent jde o peníze Evropské unie, a kdyby stát nedal zbývajících deset procent, musel by celou dotaci vrátit. Financování dalších etap projektu je však nejisté. Jde o zdviže na Orlíku a Slapech, které budou velmi drahé a o penězích na ně se zatím jedná.