V česko-německém pohraničí vznikají dvojjazyčné školky

Karlovy Vary - České školky stále častěji vozí děti do německého příhraničí. Už přes sto zařízení se zapojilo do česko-německých projektů na výuku cizího jazyka. Děti z obou stran hranice chodí do společných tříd nebo se pravidelně navštěvují. Touto přirozenou formou si tak již v raném dětství osvojují základy cizího jazyka, ale seznamují se i s tradicemi a zvyky svých zahraničních kamarádů.

Do mateřské školy v bavorském Schirndingu hned za hranicemi denně vozí rodiče z Chebu a Františkových Lázní deset dětí. Při společných hrách se svými německými kamarády se tu učí jednotlivá slovíčka, ale i celé fráze a věty. „Naučil jsem se tady například názvy některých věcí, tohle je Biene, tohle Spieleecke,“ přeříkává jedno z dětí. „Ich will schlafen – já chci spát,“ předvádí své znalosti druhé.  

Ze začátku jim pomáhá česká lektorka, která se naopak zase snaží naučit německé děti česky. „Dětem to jde snadno, protože o předškolním věku se říká, že je nejpříhodnější pro osvojení cizího jazyka,“ říká lektorka v německé školce Kristina Kůtková. „Ryba, strom, jablko,“ opakují česká slova německé děti. „Myslím si, že je moc dobré, když děti můžou být takhle spolu, jsme na hranicích, takže je velká výhoda ovládat jazyk svého souseda,“ vysvětluje ředitelka mateřské školky v bavorském Schirndingu. 

Reportáž Marka Štětiny (zdroj: ČT24)

Do podobných projektů se zapojila řada českých školek podél celé hranice s Německem. Tam, kde si například kvůli vzdálenosti nemohou dovolit denní návštěvy, nabízejí pravidelné výměnné pobyty. „Děti se nejen učí, ale hlavně si hrají. Jde nám o to, že by to nemělo probíhat násilnou formou,“ zdůrazňuje Radka Pleštilová z liberecké mateřské školky Domino. 

Mezi největší zprostředkovatele výuky ve školkách patří sdružení Euregio Egrensis a koordinační centrum Tandem. „Nabízíme poradenství i finanční podporu. Do projektu se zatím zapojilo velmi aktivně 50 školek z obou stran hranice,“ upozorňuje koordinátora projektu „Od malička – Von klein auf“ Plzeň Kateřina Jonášová. 

Na výuku cizího jazyka získávají mateřské školy peníze z přeshraničních fondů a od ministerstva školství. Podle způsobu vzdělávání potřebují od 500 do 30 tisíc eur ročně.