Záchranáři na Plzeňsku zrychlí výjezdy

Klatovy – Ode dneška funguje v celém Plzeňském kraji pouze jeden, a to centrální dispečink zdravotnické záchranné služby. Tísňová volání na lince 155 přijímají záchranáři v Plzni a organizují odtamtud výjezdy záchranek po celém území kraje včetně horské služby na Šumavě. Zásahy to zrychlí i o několik minut.

Pokud zraněný turista na západě Šumavy zavolal na linku 155, dovolal se na dispečink do Plzně. Ten pak volajícího přepojil na dispečink do Klatov, kde záchranáři následně organizovali výjezd sanitky a podle potřeby i horské služby. Teď už se případy do Klatov přepojovat nebudou. „Systém spolupráce horské služby a zdravotnické záchranné služby funguje přes dvacet let na velmi dobré úrovni a momentální centralizace nám ještě zefektivnila celý systém na území Šumavy,“ vysvětluje náčelník šumavské horské služby Michal Janďura. „Zrychluje se způsob přivolání pomoci, protože odpadá mezistupeň na klatovském dispečinku,“ dodává ředitel Záchranné zdravotnické služby Plzeňského kraje Roman Sviták.    

Během posledních dvou měsíců zkušebního provozu centralizovaného dispečinku se ale projevila řada problémů, které museli záchranáři horské služby a zdravotnické záchranné služby řešit. „Jedním z největších problémů byla velká rozsáhlost území, velká databáze měst a obcí,“ říká Michal Janďura.

Reportáž Jana Dvořáka (zdroj: ČT24)

Přechod na centrální dispečink ale přinesl především výhody. Jak finanční úsporu, tak i rychlejší předání případu záchranářům. Ti tak dokážou vyjet řádově o jednu až dvě minuty rychleji. „Pro lidi, kteří potřebují rychle pomoc, je to veliká výhoda,“ potvrzuje záchranář šumavské horské služby Pavel Aubrecht. „I ti nemocní z toho nejvzdálenějšího cípu, třeba Sušicka, mají reálnou šanci na stejnou péči jako nemocní z Klatovské třídy v Plzni,“ uzavírá Roman Sviták.  

Podle záchranářů horské služby funkčnost centralizovaného dispečinku plně prověří nadcházející prázdninové měsíce.