Rychlík jako ze 30. let vznikne v Hradci Králové

Hradec Králové – Vlak podobný těm, které jezdily po československých kolejích v předválečném období, vznikne v příštích letech v Hradci Králové. Skupina nadšenců dala dohromady vraky deseti rychlíkových vozů, které prvorepublikové státní dráhy používaly, a nyní díky příspěvku sponzora zahajují jejich rekonstrukci. Jejich zprovoznění umožní vypravovat dobové soupravy. V současnosti jsou z vozů vyrobených před rokem 1938 provozuschopné pouze menší vagony, které se používaly spíše na vedlejších tratích.

Historické soupravy, které často vyjíždějí na české koleje, jsou většinou tvořeny z vozů vyrobených v 50. letech minulého století i z novějších anebo ze starších, ale malých a dvounápravových vagonů. Čtyřnápravové meziválečné vozy k dispozici nejsou. Když chtěly předloni České dráhy sestavit vlak připomínající dětské transporty do Velké Británie, které byly vypraveny na konci 30. let, musely si vypůjčit dobové vagony v Německu a Maďarsku. Situaci teď může změnit iniciativa královéhradeckého spolku Ajax, který sehnal vraky deseti velkých meziválečných vagonů. „V první fázi chceme opravit tři vozy, které začneme používat na akcích a budou do jisté míry financovat opravy dalších,“ popsal předseda sdružení Petr Voženílek.

Spolek opraví první vagony díky příspěvku nového sponzora. Kolik ale budou opravy stát, zatím není zcela jasné. „Obecně se náklady na renovaci prvních a jednodušších vozů pohybují kolem dvou milionů korun za jeden,“ odhadl Voženílek. „Opravy budou takový zvláštní mix, velké věci si budeme zadávat do opraven a sami budeme dělat jen hrubé práce, demontáže i to, co už dneska velké opravny stejně neumějí,“ dodal. U většiny vozů bude potřeba úplně znovu zařídit interiér.

Vagony, které královéhradecký spolek sehnal, po svém dávném vyřazení z provozu buď chátraly, nebo sloužily k ubytování v rámci tzv. pracovních vlaků – k tomu však byla nutná jejich razantní přestavba. Mezi největší unikáty hradecké sbírky patří dva lůžkové a jeden restaurační vůz patřící původně společnosti CIWL nebo vagon první a druhé třídy z roku 1894.