Nová lanovka na Sněžku začne vznikat v září

Pec pod Sněžkou – Dlouhé čekání na novou lanovku na Sněžku skončí za měsíc. Podle smlouvy, kterou uzavřelo město Pec pod Sněžkou se společností Leitner, začnou práce na nové dráze po 1. září. Stávající lanovka ale zůstane v provozu do konce sezony, pravděpodobně odjezdí i část sezony následující. Novou lanovku postaví za 299 milionů korun sdružení firem v čele s Leitnerem. Zhruba 230 milionů korun půjde z evropských fondů, na zbytek si Pec pod Sněžkou vezme úvěr.

Stavba nové lanovky Pec pod Sněžkou – Sněžka začne přemístěním inženýrských sítí, následovat bude výstavba nové dolní stanice. Dráha má být o několik desítek metrů delší než ta stávající, začínat bude už u chaty Lesovna, turisté tak nebudou muset zdolávat prudké stoupání pod lanovkou. Stanice na Růžové hoře a na Sněžce zůstanou na stávajících místech. Ačkoli je už znám přibližný časový rozsah prací, vše mohou zkomplikovat nevyzpytatelné horské podmínky. „Rozsah stavebních prací bude záležet na připravenosti a také na počasí, ale počítáme s tím, že po 1. září by firma začala s výstavbou,“ upozornil starosta Pece Alan Tomášek.

Protože úvod prací nezasáhne do míst, kudy jezdí stávající lanovka na Sněžku, zůstane tato v provozu nejspíše ještě po část roku 2012. Hlavní stavební práce jsou naplánovány na rok 2013, nová lanovka začne jezdit nejpozději 31. března 2014. Návštěvníci nejvyšší české hory budou místo dosavadních otevřených dvoumístných sedaček nastupovat do čtyřmístných kabinek, konstrukce má lépe odolat větru, kvůli kterému je dnes úsek z Růžové hory na Sněžku velmi často uzavírán. Hodinová kapacita lanovky zůstane na 250 lidech.

Po ukončení provozu staré lanovky přijde Česko o nejstarší provozovanou lanovou dráhu. Transporta Chrudim ji vyrobila podle licence švýcarské firmy Von Roll v roce 1949. Její primát převezme lanovka téže konstrukce z roku 1952, která vede z Bohosudova na Komáří vížku v Krušných horách.