Lidé z Pravčic nesmí používat nový most za 30 milionů

Pravčice – Když Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahajovalo stavbu silnice R55 a D1 u Hulína, vedení Pravčic se nelíbilo, že kvůli stavbě mimoúrovňové křižovatky přijde o starou cestu vedoucí z obce do Hulína. Na ŘSD si proto obec vymohla, aby nad rychlostní komunikací vzniklo přemostění, které by zachovalo funkčnost cesty. ŘSD souhlasilo pod podmínkou, že obec bude most spravovat. Pravčice ale po dokončení mostu odmítly podepsat smlouvu, podle které se mají stát vlastníkem mostu i okolních pozemků. ŘSD proto zatím znemožnilo přístup na most. Místní se tak do Hulína dostanou jedině po objízdné trase.

Podle obce byla původní dohoda z roku 2002 s ŘSD taková, že Pravčice budou most po jeho dokončení pouze spravovat – tedy například v zimě odklízet sníh nebo v létě a na jaře sekat trávu. „Letos v dubnu jsme měli podepsat předávací smlouvu, ve které ŘSD nově požadovalo, aby na nás přešlo vlastnictví mostu i okolních pozemků,“ popsal starosta Pravčic Jaroslav Šašek (nez.). Převod by byl sice bezúplatný, přesto by podle starosty byl do budoucna spíše danajským darem. „Kvůli budoucím opravám by se obec musela hodně zadlužit a jen těžko by se to splácelo,“ dodal. Proto obec odmítla smlouvu podepsat.

Jenže ŘSD tvrdí, že obec už před zahájením stavby o nutnosti převzetí mostu věděla. „Nemáme sice smlouvu o smlouvě budoucí, ale o ústní dohodě máme zmínku v zápise z jednání s tehdejším starostou. Už tehdy jsme upozorňovali na to, že jsme vlastníkem a správcem pouze dálnic a silnic první třídy. Silnice z Pravčic do Hulína je místní komunikací, kterou ŘSD ani nemůže mít ve správě,“ vysvětlila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. ŘSD umístilo na most zátarasy, kterými jej z obou stran znepřístupnilo. Zůstanou tam, dokud se obě strany nedohodnou na řešení.

Reportáž Filipa Zdražila (zdroj: ČT24)

Investice za třicet milionů zůstává nevyužitá

Místní tak přišli o důležitou cestu a na druhou stranu pravčického katastru se teď dostanou jedině oklikou přes katastry Břestu a Hulína. Přes zatarasený most se nedostanou. Největší problémy to způsobuje pravčickým zemědělcům. „Za mostem mám pole, na která jsem se dřív s technikou dostával po staré cestě. Teď to musím objíždět dokola, utratím mnohem víc peněz za benzín. Začínám počítat ztráty,“ řekl zemědělec Antonín Pospíšilík.

Cestu teď využívají pouze cyklisté, kteří zátarasy snadno objedou. Dopouští se ale přestupku, protože na cestu platí zákaz vjezdu.