Kamiony zmizely z jižních Čech, kraji se to nelíbí

České Velenice – Vedení Dolního Rakouska udělalo velkou radost obyvatelům jihočeských obcí, které leží u hlavních silnic. Úřady sousedního regionu zakázaly průjezd tranzitujícím kamionům takřka po všech komunikacích, nákladní vozy tak musí do Vídně jezdit po dálnicích buď přes Prahu a Brno, nebo přes Linec. Jižní Čechy jsou teď tišší než dříve stejně jako Dolní Rakousko. Zástupci Jihočeského kraje však mají k dolnorakouskému zákazu výhrady – stejně jako autodopravci.

Kamiony, které se vyhýbaly dálnicím, dělaly v jižních Čechách velké potíže. Ničily silnice, poškozovaly domy a odháněly turisty z penzionů. Podobné to bylo v Dolním Rakousku, jehož úřady nakonec rozhodly, že kamiony musí jinudy – nejlépe po dálnici. Na rozdíl od nich se ale zástupci Jihočeského kraje staví spíše za autodopravce než za své občany. Podle jihočeských politiků zákaz vjezdu do Dolního Rakouska kamionové dopravce omezuje. „Je třeba říct, že to není dlouhodobé řešení,“ poznamenal náměstek hejtmana Martin Kuba. Námitky zazněly přesto, že se jihočeských firem netýkají – zákaz vjezdu do Rakouska mají jenom ty kamiony, jejichž výchozí bod je severně od dálnic D1 nebo D5. 

Místa, kde Dolní Rakousko zakázalo vjezd tranzitujícím kamionům
Zdroj: ČT24

Lidé v Nových Hradech, Nové Bystřici nebo Českých Velenicích ale vesměs doufají, že se kamiony už nevrátí. V Nových Hradech si nově mohou dovolit vyjet na přeshraniční silnici na kole nebo na kolečkových bruslích. „Situace se uklidnila a kamiony už nepřijíždějí,“ pochválila změnu Šárka Rousková, provozovatelka penzionu, kam se s vymizením kamionů rychle vracejí turisté.

Změna je znát i na vytíženější silnici I. třídy u přechodu v Nové Bystřici. Po začátku platnosti zákazu vjezdu klesl počet projíždějících kamionů zhruba na polovinu. Místním se to velice líbí. Starosta Vladimír Bláha by nejraději viděl obdobné omezení pro nákladní dopravu i na české straně.

Reportáž Aleše Hazuky (zdroj: ČT24)

V Rakousku vznikla i statistika shrnující přínos, který zákaz vjezdu měl. „Jedná se asi o 300 kamionů denně,“ uvedl Friedrich Zibuschka, ředitel dopravního odboru Dolnorakouské zemské vlády.

Přes kritiku autodopravců, kteří oznámili, že si na omezení budou stěžovat v Bruselu, i přes námitky z Českých Budějovic dolnorakouská vláda o odstranění značek neuvažuje. Rozhodně zůstanou na svém místě do skončení zkušebního provozu, který je naplánován do konce roku. Pravděpodobně ale tranzitující kamiony nebudou moci za hranice ani potom.