Po olomoucké rychlostní silnici nadále jen stovkou

Olomouc – V části rychlostní silnice R46, která vede od Vyškova k Olomouci, zůstane nadále snížena maximální povolená rychlost na 100 kilometrů za hodinu. Limit je zaveden kvůli špatnému stavu vozovky i středových svodidel, Ředitelství silnic a dálnic sice plánuje jejich opravy, ale nemá dost peněz na komplexní rekonstrukci. Letos proběhne za 30 milionů oprava středových svodidel v části trasy. Dalších 10 až 15 milionů vydá ŘSD na opravu nejvážněji poškozených částí vozovky. Na dalších místech ale zůstane dálnice rozbitá, proto podle ředitele ŘSD Jiřího Švorce bude možné povolit jízdu 130kilometrovou rychlostí jenom v některých úsecích. Na opravu celé rychlostní silnice bude potřeba 250 milionů korun. Olomoucký kraj uvažuje, že peníze státu půjčí.

Rychlostní silnice R46 je podle silničářů a policistů nebezpečná. Potvrdila to únorová nehoda, při které zahynulo šest lidí. Po ní se na komunikaci objevily značky snižující maximální povolenou rychlost. Většina z nich zůstane na svých místech i nadále, ačkoli ŘSD chystá nejnutnější opravy. Protože státní Ředitelství silnic a dálnic nemá na opravu dost peněz, uvažuje Olomoucký kraj, že by státu peníze na opravy půjčil.

Podle hejtmana Martina Tesaříka je nepřijatelné, aby se celková oprava důležité dopravní spojnice protáhla na řadu let. „Rada přemýšlela, jak vyjít vstříc. Pokud nebudeme spokojeni s harmonogramem prací, jsme připraveni jednat o tom, že bychom státu půjčili chybějící peníze,“ uvedl Tesařík.

Šéf ŘSD Švorc upozornil, že tah vůbec nebyl konstruován pro rychlost 130 kilometrů v hodině. Projektován byl v 70. letech, kdy se pro rychlostní silnice počítalo se stokilometrovým limitem. Kromě poddimenzovaných středových svodidel má podle Jiřího Švorce krátké připojovací pruhy, nárokům neodpovídá podoba křižovatek. „Zřejmě před letošní zimou bude společné jednání se zástupci policie, ministerstva vnitra i kraje a budou vytipovány úseky, kde bude rychlost opět zvýšena na 130 kilometrů v hodině,“ uvedl Jiří Švorc. Vyšší rychlosti by se řidiči mohli dočkat především v úsecích, kde nejsou křižovatky nebo jiná kritická místa.