Plzeňský IDS se rozšíří, cesty z některých obcí zdraží

Plzeň – Přítomnost integrovaného dopravního systému bude v Plzeňském kraji napřesrok ještě výraznější než dnes. Organizační společnost POVED chystá zásadní rozšíření, s ním související reorganizaci autobusových linek a také úpravu tarifu. Novou podobu linek nebo změnu tarifního systému už schválila městská rada v Plzni, příští týden ji probere také hejtmanství.

Do integrovaného dopravního systému v okolí Plzně se v příštím roce připojí více než sto obcí vzdálených do 25 kilometrů od Plzně. „Z této oblasti dennodenně dojíždí do Plzně 86 procent obyvatel,“ vysvětlila jednatelka a ředitelka společnosti POVED Zdeňka Kmochová.

Půjde o razantní rozšíření, plocha, kde bude POVED organizovat provoz, se zněkolikanásobí, integrovaná doprava obslouží celkem 174 obcí místo stávajících 43. Její součástí zůstanou regionální vlaky i autobusy a plzeňská MHD. Místo dvou tarifních zón ale budou projíždět hned 28 zónami. Například obyvatelé Plas tak budou muset zakoupit jízdenku na průjezd třemi vnějšími zónami a Plzní – budou s ní však moci využít veškerou regionální veřejnou dopravu.

Rozšíření IDS
Zdroj: ČT24

Ačkoli jsou integrované dopravní systémy vesměs vnímány jako přínos pro cestující i města a kraje, které dopravu platí, jejich zavedení do nového území často vede také ke zmatkům. Například na začátku letošního roku se právě v Plzeňském kraji ukázalo, že po úpravě regionální autobusové dopravy jezdí spoje tak, že se děti nedostanou do školy. POVED věří, že se problémům tentokrát vyhne, a všichni ocení výhody nového systému.

První problémy, které s sebou rozšíření integrovaného dopravního systému přinese, už se rýsují – jde o zdražení. Dočkají se ho obyvatelé sedmi obcí na plzeňském předměstí. Dosud byly obce součástí plzeňského tarifního pásma, za jízdu do města tak lidé platili stejně jako za MHD. Teď si připlatí, protože se ocitnou ve vnějším pásmu a jejich autobusy budou rázem příměstské. „Napravujeme stav, který vznikl v polovině minulého desetiletí,“ vnímá změnu náměstek plzeňského primátora Miloslav Šimák. Jde o odkaz minulého vedení města, které chtělo Plzeň zvětšit. Obce, kam začaly jezdit městské linky, se měly stát novými městskými částmi. Město ale nakonec zůstalo ve svých hranicích a nyní do nich opět chce vrátit také MHD.

Reportáž Miroslavy Vildové (zdroj: ČT24)