V Liberci je málo cyklostezek, stěžují si školáci

Liberec - Žáci pěti libereckých škol dnes testovali, jak se ve stotisícové metropoli dá jet do školy na kole. Více než stovka dětí v doprovodu pedagogů i městských strážníků na kolech vyrazila nejprve od škol k dopravnímu hřišti. Odtud se před polednem celý peloton přesunul k liberecké radnici, kde děti zástupcům města předaly své připomínky.

Nejčastěji školáci kritizovali hustý a nebezpečný provoz v centru, špatně propojené cyklostezky, nedostačenou síť tras pro cyklisty a i to, že se nedá centrem bezpečně projet na kole. 

Většina oslovených dětí ale do školy na kole nejezdí. Podle zástupců iniciativy Auto*Mat to dělají hlavně děti na venkově a v menších městech. Liberecké děti tvrdí, že z paneláků se jim kolo ráno špatně vytahuje a navíc u škol není dost stojanů. 

Aleš Kočí, Středisko ekologické výchovy Divizna:

„Cyklojízda měla politikům ukázat, že ve městě jsou lidé, kteří mají zájem jezdit do školy nebo do práce na kole, a že jich přibývá. Ti, kdo rozhodují, jak má město vypadat a jak se má rozvíjet, by měli myslet i na ně.“ 


Ilustrační foto
Zdroj: ČTK
Autor: Fiala Břetislav

Podle odborníků zase chybí cyklostezky. Rodiče se o své děti proto bojí a raději je vozí autem. „V Liberci je pár cyklostezek, ale jsou to jen kousky, které nenavazují na další cyklostezky. To je asi největší problém,“ tvrdí Jana Pírková z iniciativy Auto*Mat.

Množství cyklostezek se v Liberci rozšiřuje pomalu

Podmínky pro cyklisty ve městě zlepšují, i když jen zvolna. Letos přibyla nová bezpečná cyklostezka centrem města, která začíná v ulici Na Rybníčku vede podél řeky Nisy a končí na třídě Milady Horákové za teplárnou. Další úsek vznikl při rekonstrukci Jablonecké ulice. Stavbaři tam rozšířili chodník tak, aby mohl sloužit chodcům a cyklistům, které tak oddělil od hustého provozu.

I přes tato zlepšení má dnes stotisícový Liberec pro cyklisty podobných bezpečných tras jen kolem 3,5 kilometru. Přes určitá zlepšení, tak podle cyklistů stále patří k nejnebezpečnějším městům v zemi. I to je zřejmě důvod, proč kolo k cestě do práce nebo do školy používá sotva pár desítek Liberečanů.

Video Reportáž Milana Brunclíka
video

Reportáž Milana Brunclíka

Podle náměstka liberecké primátorky Jiřího Rutkovského, který je členem sdružení Cyklisté Liberecka, by nové stezky mohly přispět k rozvoji cyklodopravy ve městě a v budoucnu by jich mělo při rekonstrukcích městských komunikací dál přibývat. „Volební program nás zavazuje k vybudování deseti kilometrů cyklostezek. I letos se snažíme budovat projekty, které byly připraveny v předchozím roce,“ dodal.