R10 už je volná, náklad pokračuje v cestě

Brandýs nad Labem (Praha-východ) – Rychlostní silnice R10 je po dvou dnech prosta nadměrného nákladu. Ten od středečního rána blokoval provoz na 11. až 13,5. kilometru rychlostní silnice R10 u Brandýsa nad Labem ve směru do Mladé Boleslavi. Na komunikaci nečekaně uvázl, opět se rozjel až dnes odpoledne, řidiči se s ním stále mohou setkat mezi Starou Boleslaví a Mělníkem. Po sedmé hodině večer už rychlostní silnice byla v místě plně průjezdná. Náklad mířil po rychlostní komunikaci a později po regionálních silnicích do Mělníka, sdělil vedoucí přepravy nákladu Petr Bednář z firmy Rádl.

Nadměrný náklad se podařilo kolem čtvrté hodiny odpoledne odblokovat z pasti v podobě mýtné brány. Následně odjely také jeřáby, které na místě pomáhaly, ale probíhaly ještě úklidové práce.

Nákladní souprava zatím vyrazila přes Starou Boleslav do Mělníka, odkud bude náklad pokračovat lodí po Labi a Dunaji do Srbska. Do Staré Boleslavi musel nadměrný náklad dlouhý 50 metrů a vysoký sedm metrů tři až čtyři kilometry couvat. „Je to kvůli průjezdu přes Starou Boleslav a napojení na silnici do Mělníka. Cesta do Mělníka by měla trvat ještě pět až šest hodin,“ řekl Bednář.

Tahač s obří ocelovou nádobou přijel podle plánu k mýtnici a mostku v úterý v nočních hodinách. Naplánovaná překládka se ale ve středu dopoledne podle předem načasovaného plánu nepovedla. Dopravce totiž zjistil, že jeřáby náklad nedokážou ve zúženém prostoru zvednout, a povolal proto na místo jiné.

Původně se měl náklad přeložit v 15:00, podle vedoucího přepravy nákladu Petra Bednáře se to podařilo až ve 22:00. Celou noc se pak podsouval pod mýtnou branou. Nedaleký most nadměrný náklad překonal až dnes okolo druhé odpoledne. „Přepravce zřejmě poddimenzoval jeřáby, které měly ten nadměrný náklad přeložit na plošinu, a celý ten proces se zdržel o jeden den,“ komentoval situaci David Šimoník, mluvčí firmy Kapsch, která v Česku spravuje mýtné brány.

Firmě Jaznak, která žádala o uzavírku silnice R10 a označovala úsek dopravními značkami, hrozí ve správním řízení až půlmilionová pokuta. „Tím, že nesplnili podmínky rozhodnutí, které jim bylo vydáno, se dopustili správního deliktu a bude s nimi zahájeno správní řízení,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Nadměrné náklady podle Šimoníka jezdí po české dálniční síti vybavené mýtným systémem běžně. Výška mýtnice je zhruba šest metrů, a většina nákladů tak nemá s průjezdem problém. „Vyskytne-li se náklad objemnější, plánuje se speciální trasa a zvláštní opatření k jeho průjezdu, protože pak mohou být překážkou nejen mýtnice, ale například i dálniční mostky, jako je tomu i v tomto případě,“ dodal Šimoník.