Digitální éra - tak se dá nazvat období, ve kterém nyní žijeme. Technickému pokroku se musí přizpůsobovat každá věda. Ani historie se tak internetu a novým technologiím nevyhnula. „Určitě to urychlilo přenos informací a vzájemnou informovanost. Je to dobrý nástroj i vzhledem k předávání poznatků směrem k širší veřejnosti,“ myslí si Jiří Kocian z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd ČR.
A co trápí historiky nejvíce? Znalost dějin 20. století u českých studentů. „Je to vlastně podklad pro dnešní politickou situaci a její porozumění. Vyučuje se to málo, někdy velmi mechanicky, někdy se jen odříkají politické události,“ upozorňuje Jiří Pešek z Univerzity Karlovy v Praze. „Je zaznamenán pokles úrovně znalostí dějepisu na školách základních a středních, což je samozřejmě důležitá výzva,“ souhlasí i Jiří Kocian.

Reportáž Alexandry Přečkové
O současné historiografii debatovali akademici naposledy před pěti lety v Pardubicích. V Ostravě se sešli vůbec poprvé. „Jde o jakési bilancování toho, co vlastně česká historická věda za posledních šest až deset let dokázala. A je to největší akce svého druhu, která probíhá v České republice,“ řekl děkan Filozofické fakulty Ostravské univerzity Aleš Zářický.