Ústečtí zastupitelé stopli kritizované tunely

Ústí nad Labem – Tunely a mosty skrz Ústí nad Labem nepovedou, shodli se na dnešním jednání městští zastupitelé. Nový územní plán, který s tunely počítal, sice chtějí schválit do konce roku, zároveň se ale začne pracovat na předělání dopravní koncepce, jejíž součástí tunely byly. Krajské město tak bude mít územní plán, ale zhruba další dva roky bez dopravního řešení. Občané, kteří kritizovali stavbu tří tunelů přesahující délku osmi kilometrů a tří mostů, tak neodcházeli z jednání zastupitelů spokojeni.

Lidé z iniciativy Stop tunelům požadovali odložení termínu schválení plánu, veřejnou debatu o dopravní koncepci, zadání nové koncepce a vzetí v úvahu připomínek obyvatel. Náměstek primátora Jan Řeřicha (ODS) řekl, že zadání nové koncepce by bylo finančně i časově náročnější než předělání jedné její části. Pořízení dokumentace stálo město přes 30 milionů korun. Podle Řeřichových odhadů bude stát změna plánu méně, než by stálo jeho nové projednávání.

Jana Komínová z iniciativy Stop tunelům uvedla, že se nyní sdružení poradí s právníky na dalším postupu. Dnešní rozhodnutí nezbavilo podle ní občany obavy z omezení nakládání s vlastním majetkem. Dotčené nemovitosti podle rozhodnutí zastupitelů v navrženém plánu nebudou zakresleny jako veřejně prospěšná stavba, ale bude tam pro ně vymezena tzv. územní rezerva. Dokud nebude nová dopravní koncepce, nebudou moci podle názoru některých odborníků se svým majetkem svobodně nakládat.

Schválit navržený územní plán a vzápětí jej v jedné části přepracovat je podle radního Arna Fišery (ČSSD) východiskem z nouze. Přiznal, že nebýt iniciativy občanů, nikdo by si „strašidelného návrhu mostů a tunelů, z nichž jeden by ústil pod hradem Střekov“, nevšiml. „Je ostuda, že k tomu došlo, ale shodli jsme se na nápravě. Budeme se ale ptát, kdo za takové pochybení může,“ řekl Fišera novinářům.

Vinni jsou podle Tomáše Jelínka ze Strany zdraví, sportu a prosperity sami zastupitelé. Připomněl, že o územním plánu se začalo jednat již v roce 2007. Řeřicha zdůraznil, že je důležité, aby byl plán schválen do konce roku, protože na něj čekají zejména zájemci o individuální výstavbu rodinných domků.

Varianta stavby systému tunelů a mostů, která by podle některých odhadů vyšla na 30 až 50 miliard korun, je podle řady zastupitelů dnešním rozhodnutím svržena ze stolu. Co bude obsahovat nová dopravní koncepce, není jasné. Řešení může být i zcela bez obchvatu. Díky dálnici D8 již byla kamionová doprava částečně odvedena mimo centrum a další úlevu by mělo přinést dokončení D8 plánované na rok 2015.