U Libeňského ostrova naviguje lodě maják

Praha - Ostroh Libeňského ostrova na Vltavě mezi Libní a Holešovicemi se ode dneška může pyšnit novou raritou - v podvečer zde byl slavnostně uveden do provozu první funkční maják na řece. Na vlastní náklady jej vybudovali vodní motoristé z Libeňského ostrova. Jejich lodivodi se zde zejména při snížené viditelnosti špatně orientovali, několik lodí tu dokonce narazilo na dno a poškodilo se. Nyní je bude bezpečně navádět svým bílým světlem přerušovaně blikajícím po setmění každé dvě vteřiny nový, téměř třímetrový červenobíle pruhovaný maják.

„Plní funkci takzvaného náměrníku. Když jedete proti proudu skrz poslední dva mosty a držíte směr přímo na maják, tak máte za snížené viditelnosti jistotu, že jedete středem plavební dráhy,“ uvedl předseda Klubu vodních motoristů Libeňský ostrov Roman Kelbich. Na Libeňském ostrově ve dvou klubech kotví přes šest desítek lodí; maják však nebude sloužit jen jejich kapitánům. „Největší přínos podle mě bude mít pro osobní dopravu, pro lodě, které jezdí okolo,“ míní Kelbich.

Světlo majáku by mělo být vidět až na pět kilometrů

Iniciátor projektu se z titulu své funkce stane rovněž „strážcem majáku“; na rozdíl od svých kolegů z moří a oceánů však nemůže spoléhat ani na kýženou samotu na útesech, ani na honorář. Péče o maják však zřejmě příliš mnoho práce vyžadovat nebude. „Žádná údržba není potřeba. Je řízený světelným čidlem - jakmile se setmí, automaticky se zapne,“ uvedl.

„Když byla povodeň (v roce 2002), tak se voda zvedla o šest metrů. Takže jsme museli vyloučit subtilní konstrukce a zvolili jsme železobetonovou konstrukci s pevnou základnou v zemi,“ uvedl Kelbich. V případě velké vody by tak podle něj měl maják vydržet i nárazy velkých plovoucích předmětů. „Nejdůležitější je odnímatelná světelná hlavice. V případě povodně ji lze sundat,“ konstatoval Kelbich. Hlavice obsahuje nejsilnější LED diodovou žárovku, která šla sehnat; její světlo zesiluje panoramatická čočka se dvěma dutými zrcadly, vidět by tak mělo být až na vzdálenost pěti kilometrů. „To však není potřeba, protože maximální vzdálenost na řece je kvůli zákrutám asi jen kilometr,“ konstatoval.

Reportáž Lenky Drmotové (zdroj: ČT24)

Viditelnost světla majáku by neměl ohrozit ani výpadek proudu. „Automaticky se přepne na záložní baterie a je schopen den nebo dva pokračovat v blikání,“ vysvětlil Kelbich. Žárovka má životnost 50 000 hodin a podle Kelbicha velmi levný provoz. „Spočítali jsme si, že za rok vyjde asi jen na 50 korun,“ dodal.

Provoz nového majáku dnes členové klubu oslavili zábavným odpoledním programem, který moderoval herec Petr Čtvrtníček. Vystoupilo v něm Duo Evald a Vašek, Bílá nemoc a kapely Buzerant a Komorous; vše korunoval ohňostroj.