Lufthansa slaví, do Prahy přiletěl její obří airbus

Praha – Výročí 45 let působení v Československu a Česku oslavila německá letecká společnost Lufthansa největším možným způsobem – v Praze představila letoun Airbus A380, největší osobní dopravní letadlo světa. V Ruzyni přistál krátce po deváté hodině, k vidění byl z vyhlídkové terasy a také ze střechy parkovacího domu C. Na letišti pobyl téměř tři hodiny, od země se opět odlepil před dvanáctou.

Stroj se v Praze zastavil na své cestě z Frankfurtu do Budapešti. Diváci, kterých k pražskému letišti podle odhadu dorazily tisícovky, mohli letoun obdivovat při manévrování nad plochou, včetně závěrečného zhruba dvacetiminutového obkroužení letiště. Příležitost letět blízko nad zemí ocenil šéfpilot Lufthansy Werner Knorr. „Mohu říct, že přistání v Praze i to, jak dobře na něj bylo připraveno letiště, bylo kolosálním zážitkem,“ dodal.

Pro Letiště Praha byla návštěva největšího osobního dopravního letounu světa ojedinělou příležitostí naostro otestovat svoji vylepšenou techniku. „Letiště Praha je koncipováno pro kategorii menších letadel, než je Airbus A380, proto jsme museli pro toto letadlo připravit speciální postupy. Posádce jsme připravili speciální mapu, aby věděla, kudy smí a kudy nesmí pojíždět,“ informoval Libor Kurzweil z Letiště Praha.

Nová dráha by mohla airbusy zavádět do Čech častěji

Podle mluvčí letiště Michaely Lagronové vznikly na místě původních jednoduchých nástupních mostů dvojité, letiště tak bude moci snadno odbavit letadla s rozpětím křídel až 65 metrů. Návštěva Airbusu A380 však zůstane i nadále výjimkou, protože ten je ještě větší, jeho rozpětí dosahuje téměř 80 metrů.

Aeroport nicméně očekává, že se velká čtyřmotorová letadla, jako je Boeing 747 nebo Airbus A340, začnou na jeho ploše objevovat běžně. Upravilo proto nástupní tunely u tří stání. „Doufáme, že s dokončením nové dráhy v roce 2016, budeme podobné stroje obsluhovat pravidelně,“ uvedl místopředseda představenstva Letiště Praha Jozef Sinčák. V českém vzdušném prostoru se totiž objevují s pevnou pravidelností, a to při svých letech z východu na západ.

Viceprezident Lufthansy pro obchod a služby v Evropě Karsten Benz:

„Je nám potěšením, že jsme Praze mohli dát u příležitosti našeho 45. výročí speciální dárek, který zdůrazňuje význam českého trhu pro společnost Lufthansa. V roce 1966 jsme v Praze začali s dvěma lety týdně, dnes jich nabízíme kolem stovky.“

Největší letadlo jako vábnička na zákazníky

Stroj A380 sice je největší osobní dopravní letadlo světa, z létajících obrů však není největší – překonává ho nákladní Antonov A-225, na délku zaostává největší airbus také za strojem Lockheed C-5 Galaxy. Airbus si z toho ale nemusí nic dělat. O jeho velkolepý stroj, který má jako jediné osobní letadlo úplný dvoupodlažní trup, mají dopravci velký zájem. V Evropě ho zatím do své flotily zařadily Air France a Lufthansa, častěji je zatím vidět v Asii, kde létají A380 v barvách Singapore Airlines, Emirates a Korean Air, dalším jejich majitelem je Qantas.

Právě australská společnost si s létajícími obry „užila své“, když se loni během letu roztrhl jeden z motorů. Posádka se strojem bezpečně přistála. Ukázalo se ale, že šlo o konstrukční vadu jednoho ze dvou typů motorů, které mohou velké airbusy pohánět. Následovala proto krátká výluka v provozu A380 u některých dopravců, výrobce motorů Rolls-Royce musel problematické kusy upravit.

Airbus A380 – technické údaje:

  • délka: 72,7 m (dolní podlaží 49,9 m, horní 44,9 m)
  • rozpětí: 79,8 m
  • výška: 24,5 m
  • dolet: 15 400 km
  • maximální vzletová hmotnost: 569 t
  • cestovní rychlost: 945 km/h (M 0,89)
  • maximální rychlost: 1 020 km/h (M 0,96)
  • kapacita: 525 (s první třídou), 644 (s business třídou) nebo 853 míst (pouze s turistickou třídou)

Dlouhý vývoj se zpožděním

Airbus A380 je výsledkem více než deseti let vývoje. Úvahy o dvoupodlažním stroji se objevily už na počátku 90. let, v roce 1994 začaly konstrukční práce. Jeho konečnou podobu představil Airbus v roce 2000, o pět let později spatřil světlo světa první prototyp. Po čtvrt roce absolvoval zkušební let, objevily se ale problémy s elektroinstalací, které zdržely začátek sériové výroby. První komerční let tak provedl první zákazník – společnost Singapore Airlines – až v říjnu 2007.

Stroje A380 se musí potýkat především s dlouhou tradicí svého největšího konkurenta Boeingu 747. Ačkoli jsou „Jumba“ nejnovější generace 747-800 mnohem modernější než první stroje ze 70. let a technicky s nimi mají jenom málo společného, stále platí, že Boeingy 747 létají už 40 let s minimem problémů, zatímco A380 stěží vyrostly z kočárku.

Airbus připravuje i nákladní verzi svého klenotu, měl už objednávku téměř na dvacet strojů od renomovaných společností jako UPS nebo FedEx. Při zaletávání prototypu se ale vyskytly potíže a projekt začal nabírat zpoždění. Zákazníci proto objednávky zrušili.

Výroba Airbusu A380 je logistický oříšek, jednotlivé díly se totiž vyrábějí v Německu, Velké Británii, Španělsku a Francii, kde se v Toulouse také stroj kompletuje.

  • Airbus A380 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/29/2804/280360.jpg
  • Airbus A380 zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2916/291546.jpg
  • Airbus A380 zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2916/291548.jpg
  • Airbus A380 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/29/2804/280361.jpg
  • Airbus - Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2752/275187.jpg
  • Airbus A380 autor: P. PIGEYRE, zdroj: ISIFA/EPA http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2653/265227.jpg