První nové motoráky přijíždějí

Liberec – První moderní motorový vůz typu Stadler Regioshuttle RS1 ze šestnáctikusové série pro České dráhy přijel do Liberce. Dopravce ho nasadí na nejdůležitější regionální trasu Liberec–Tanvald–Harrachov, na odbočnou lokálku do Josefova Dolu a na trati ve Frýdlantském výběžku. Nasazení nových vozidel je nutné, aby ČD nemusely trati v Libereckém kraji opustit. Je to totiž jedna z podmínek smlouvy, kterou dráhy předloni vysoutěžily ve výběrovém řízení. Cestující v regionu se regioshuttlem poprvé svezou 4. listopadu. Vozidla stejného typu začnou jezdit také v Kraji Vysočina, kam první nové motoráky dorazí v příštím týdnu.

Soutěž, kterou v roce 2009 vypsal Liberecký kraj, se týkala tzv. Jizerskohorské železnice –souboru asi třetiny tratí, které v regionu jsou. Ačkoli vyhrály České dráhy, smlouva od nich žádá totéž, co by kraj chtěl od soukromých dopravců – především nasazení nových motorových vozů od letošního prosince. Šestnáct regioshuttlů budou využívat cestující v Libereckém kraji dalších patnáct let.

Přestože nové motoráky přijíždějí včas, Liberecký kraj není zcela spokojen. Nezlobí se však na dráhy, nýbrž na Správu železniční dopravní cesty, které patří koleje. Ty jsou na severočeských tratích ve špatném stavu, cesta z Liberce do Tanvaldu je prošpikována pomalými jízdami. Proto také není možné, aby nové vlaky jezdily na hlavní trati v půlhodinových intervalech, jak kraj původně zamýšlel. „Kvůli špatnému stavu trati budou intervaly čtyřicetiminutové,“ řekl Pavel Blažek ze společnosti Korid LK, která pro kraj dopravu objednává. Situace by se měla změnit během dalších tří let, kdy chce SŽDC liberecko-tanvaldskou dráhu opravit.

Vozy Regioshuttle, které míří do Libereckého kraje, odpovídají většině nároků na moderní regionální vozidlo. Jsou částečně nízkopodlažní, klimatizované, jsou vybaveny zvedací plošinou a bezbariérovou toaletou. V provedení pro ČD nabízejí 70 míst k sezení, verze pro Liberecký kraj je uzpůsobena jízdě až 100kilometrovou rychlostí a nečiní jí potíže ani prudké stoupání na zubačce z Tanvaldu do Kořenova. Verze pro Vysočinu bude jezdit ještě o 20 kilometrů za hodinu rychleji.

Kromě Libereckého kraje a Vysočiny budou jezdit nová vozidla i na dalších místech. Dráhy už objednaly motorové jednotky od polského výrobce PESA například pro tratě v Plzeňském a Karlovarském kraji a elektrické jednotky od Škody pro Olomoucký, Ústecký nebo Pardubický kraj.