Liberec má druhou historickou tramvaj

Liberec – Do libereckých ulic může vyjet druhá zrenovovaná historická tramvaj. Na rekonstrukci vozu 6MT z roku 1953 pracoval posledních deset let Boveraclub – provozovatel dosud jediného historického vozidla Bovera číslo 107 z roku 1929. Druhá opravená tramvaj se může výjimečně podívat i do sousedního Jablonce nad Nisou, kde kdysi jezdila. Typ 6MT vyráběný českolipskou továrnou Tatra zahajoval provoz na meziměstské liberecko-jablonecké trati.

Tramvaj, kterou dnes Boveraclub představil, jezdila do roku 1972, potom ho dostalo Technické muzeum v Brně. To jej však v roce 2001 zapůjčilo zpět do Liberce, od té doby na něm pracovali nadšenci z Boveraclubu. Na vozidlo totiž třicet let od ukončení provozu nikdo nesáhl, navíc bylo nabourané. „Na jeho renovaci jsme strávili deset let života, kdybychom takhle makali na vlastním, už bychom postavili barák,“ poznamenal Tomáš Krebs z klubu, který vznikl již v 80. letech jako Kroužek přátel MHD.

Ačkoli většinu prací udělali členové Boveraclubu jako dobrovolné brigády, některé části renovace museli svěřit specialistům. „Oprava tak stála odhadem kolem 700 tisíc korun,“ shrnul Tomáš Krebs. Časem by ale mohla zrenovovaná tramvaj spolku část peněz zase vydělat. Bude totiž k dispozici podobně jako ta, která už libereckými ulicemi jezdí od roku 1999. „Pronajímáme ji za dva tisíce korun na hodinu,“ řekl Krebs. Peníze potom půjdou na opravy dalších tramvají.

Snem Boveraclubu totiž je vytvoření muzea libereckých tramvají. Jeho možnou podobu naznačil model na výstavě, kterou spolek v létě představil v libereckém nákupním centru, vzniknout by mělo na libereckém výstavišti. Příznivci MHD do projektu nejdou sami, spolupracují s dopravním podnikem i magistrátem. Exponáty by mohlo tvořit více než deset dalších starých vozidel, které má Boveraclub k dispozici – jsou to však vraky. Klub je získal například od zahrádkářů, kteří skříně vyřazených tramvají používali jako kůlny. Nadšenci by je však chtěli postupně opravit. „Některé ale chceme opravit jen tak, aby je bylo možné vystavit, do provozu s nimi nepůjdeme,“ podotkl Tomáš Krebs.