Litvínov potvrdil dovoz kalů z ostravských lagun

Litvínov – Litvínov nepodnikne žádný krok k zamezení dovozu kalů z ostravských lagun. Po několika hodinách bouřlivého jednání o tom dnes na mimořádné schůzi rozhodlo zastupitelstvo. Odbor životního prostředí a regionálního rozvoje navíc souhlasil se vzdáním se patnáctidenní lhůty pro odvolání. Stejně se této možnosti vzdali i další účastníci řízení, RPA Unipetrol Litvínov a Ústecký kraj. Rozhodnutí kritizovali opoziční zastupitelé za ODS a ČSSD, kteří dnes schůzi svolali. Dorazily také desítky obyvatel z Litvínova, někteří si s sebou přinesli i transparenty. Podle opozice starosta pochybil, když dovozu nebezpečného odpadu nezabránil. Protesty probíhají i v Lovosicích a Litoměřicích.

Podle ředitele skládky Celio, která zpracované kaly z ostravských lagun skladuje, požádala společnost o vzdání se lhůty pro odvolání úředníky proto, aby nemusely tři dny čekat objednané speciální vlaky z Rakouska. Starosta Milan Šťovíček (VV) zopakoval, že městský úřad nenašel při prostudování rozhodnutí kraje žádné zákonné důvody, kvůli kterým by bylo možné odvolání podat. „Já jsem nepochybil a nevidím důvod k tomu, abych uznával svoji chybu,“ trvá na svém. Kraj a Česká inspekce životního prostředí podle něj stanovily dostatečně přísné podmínky. 

Zastupitelstvo dnes přesto schválilo požadavek, aby ministerstvo průmyslu a obchodu slíbilo, že v případě jakýchkoliv problémů garantuje, že zpracované kaly na skládce Celio u Litvínova nezůstanou. Opoziční zastupitelé navíc navrhovali, aby místostarostka Erika Sedláčková (KSČM) podala podnět k okresnímu státnímu zastupitelství kvůli podezření na korupci při projednávání integrovaného povolení na skladování kalů, jehož neobvyklou rychlost kritizovala.

Na skládku se má do konce roku převézt 110 tisíc tun kalů

Litvínovská opozice tvrdí, že starosta pochybil, když dovoz kalů povolil. Doufala, že se jí dnes ještě podaří celou věc zarazit, přestože už z Ostravy do Litvínova stovky tun odpadu dorazily. Opoziční zastupitel Martin Klika se ve svém stanovisku podivuje, že se město rozhodnutí, které vydal kraj, nevzepřelo, ačkoli na to mělo právo. Podle zastupitele za ODS Patrika Cmoreje by kraj na dovoz kalů nekývnul, pokud by souhlas města neměl.

Chemikálie z Ostravska cestují přes celou republiku na skládku nebezpečného odpadu na Ústecku, kde mohou ležet až šest let. Jako palivo je bude používat tamní cementárna. Převoz z jednoho ekologicky postiženého kraje do druhého se ale nelíbí tamním politikům ani ekologům. „Problém s likvidací této zátěže se přenáší na Ústecký kraj,“ stěžuje si hejtmanka kraje Jana Vaňhová. Podle ředitele české pobočky Greenpeace Čestmíra Hrdinky by se kaly měly zpracovat na místě a ne se vozit přes půl republiky, aby se skladovaly jinde.

Firmy, které se na převozu podílejí, se brání - cementárna spaluje při tak vysoké teplotě, že vše nebezpečné zničí. Navíc jsou chemikálie před cestou neutralizovány vápnem. „Vytváří se sypký materiál konzistence uhlí, který se převáží v hermeticky uzavřených kontejnerech,“ popisuje Jiří Šalda ze společnosti Geosan Group, která má transport kalů na starosti. Postup brání i Jiří Špaček, ředitel cementárny v Čížkovicích, která bude ostravský odpad spalovat. „Je to běžná akce. Tyhle typy odpadů z ropných zbytků, ze zpracování uhlí, jsou výborné palivo,“ dodává.