K Bílince povede D8 od půli prosince

Lovosice – Dálnice D8 ještě letos přestane končit u Lovosic. Řidiči ale nemohou očekávat, že se už dostanou po dálnici z Prahy až do Saska. Ředitelství silnic a dálnic potvrdilo, že do konce roku otevře tříkilometrový úsek, který autostrádu dovede k obci Bílinka. Přesný termín ještě ŘSD nestanovilo, ke slavnostnímu zprovoznění zřejmě dojde v polovině prosince. O splnění termínu dokončení v letošním roce přitom už leckdo pochyboval. Pro obyvatele severních Čech je to hořkosladká zpráva. Protože dálnice dovede dopravu přímo na silnici I/8, která vede směrem na Teplice, nejspíš ubude aut v Lovosicích a na pobřežní ústecké silnici. Zato přes České středohoří bude aut jezdit tím více.

Letošní termín otevření úseku D8 ke křižovatce u Bílinky zpochybňovali ekologové. Proto se začalo hovořit o odkladu až na rok 2012. Podle ŘSD ale otevření už nic nebrání. „Úsek bude otevřený opravdu v polovině prosince, řeší se jen, který den to přesně bude,“ řekla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. 

Nový úsek Lovosice–Bílinka bude dlouhý 3,3 kilometru, jižní část D8 potom dosáhne celkové délky 52 kilometrů. Nebyla by to ovšem česká dálnice, kdyby i na krátkém úseku nebyla nějaká technická zajímavost. Tentokrát půjde o most nad obcí Vchynice, který stavitelé celý „zabalili“ do skleněného tubusu, aby v údolí nebyl hluk. Kolik tříkilometrová dálnice s neobvyklým mostem stála, však Ředitelství silnic a dálnic nezveřejnilo.

Na více aut se po otevření nové části dálnice D8 musí připravit obce, které leží u silnice I/8 – zejména Velemín a Bořislav, jejichž centrem silnice prochází. Dosud totiž chybějící středohorský úsek dálnice nahrazují shodnou měrou silnice I/8 přes Teplice a I/30 přes Ústí nad Labem. Obě trasy denně využívá asi 10 tisíc aut. Tomu ale může být konec, bílinský úsek autostrády dovede všechny řidiče přímo na starou silnici napříč Českým středohořím. 

Provoz na silnici I/8
Zdroj: ČT24

„Jsou tu z toho obavy, ale nikdo pořád neví, co to bude obnášet. Budeme teď jednat se starostou a možná zkusíme začít jednat, že by se provoz v určitých časech mohl regulovat,“ neztratil naději Petr Pokorný z Občanského sdružení Za bezpečnější dopravu v okolí Velemína. Řešením by mohlo být například zavedení jednosměrného provozu pro kamiony, které by tak v jednom směru museli překonávat úsek bez dálnice přes Ústí nad Labem a ve druhém přes Teplice.

Po dokončení dálnice k Bílince bude třeba dostavit posledních třináct kilometrů. Dálnice D8 zatím vede od Prahy k Lovosicím (resp. Bílince) a od Teplic na hranice se Saskem, kde na ni navazuje drážďanská autostráda A17. Severní úsek byl ve stávající podobě dokončen v roce 2006, dostavbě zbylé části ale dlouho bránily soudní spory. Ekologické organizace podaly žalobu proti platnosti územního rozhodnutí a uspěly. Úřední proces proto musel proběhnout znovu, zprovoznění posledního úseku Bílinka–Řehlovice tak připadá v úvahu nejdříve v roce 2013, pravděpodobně však ještě o dvě léta později.

ÚSEKY DÁLNIC A R-SILNIC ZPROVOZNĚNÉ V ROCE 2011

Už je v provozu:

  • R6 Sokolov–Tisová (od 10. července)
  • D1 Hulín–Říkovice (od 11. července)

Ještě bude zprovozněno:

  • R6 Nové Sedlo–Sokolov
  • D8 Lovosice–Bílinka