Most v Hamru je opraven, kamiony se vracejí

Hamr na Jezeře (Českolipsko) – Zase dobře dostupná je po čtvrt roce rekreační oblast Hamru na Jezeře. Za pouhé tři měsíce stihli silničáři opravit most v hamerské místní části Břevniště, který se v létě zhroutil pod náporem kamionů objíždějících mýtnou bránu. Z místa však uzavírka vyhnala turisty a pohromu znamenala i pro místní.

Břevnišťský most, který už dlouho před konečnou uzavírkou nebyl v dobrém stavu, byl jednou z 53 staveb, které chtěl Liberecký kraj opravit v rámci jedné velké zakázky. Tu však nakonec zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a kraj se rozhodl zakázky přidělit jednotlivě. Most u Hamru na Jezeře šel na řadu jako jeden z prvních.

Místo kamenného mostu vznikla ocelová konstrukce, kterou ale kryje kamenný obklad. Jeho stavba stála čtyři miliony korun, polovinou přispělo Libereckému kraji – majiteli silnice druhé třídy, která přes most vede – ministerstvo pro místní rozvoj.

S opravou mostu skončila uzavírka silnice II/278, kterou řidiči kamionů využívají jako objížďku zpoplatněné státní silnice I/35. Zákazu vjezdu na břevnišťský most nedbali a v srpnu dohnali jeho konstrukci na pokraj zhroucení. Zatímco kamiony si hledaly jinou cestu, obyvatelé Hamru, Břevniště a okolí museli hledat způsob, jak se s uzavírkou spojovací silnice co nejlépe vypořádat. Jezdili po poli nebo se brodili bahnem. „Cesta autobusem do školy trvala dětem i hodinu, často raději chodily pěšky a brodily se blátem. Začali jsme je proto vozit dodávkou, v září a říjnu jsme za to z obecní kasy zaplatili zhruba 20 tisíc korun,“ řekl hamerský starosta Milan Dvořák.

Proto bylo otevření mostu vysvobozením, ačkoli se díky tomu do Hamru vrátily kamiony, které hrozí zničit další potřebnou dopravní infrastrukturu. „Ničí nám silnice. Poškozené jsou i místní komunikace, po nichž vedly objízdné trasy v době uzavření mostu,“ poznamenal starosta Dvořák. Dodal, že nedaleko břevnišťského mostu je další most, který rovněž brzy bude potřebovat opravu.