Stavba nové lanovky na Sněžku se odkládá

Pec pod Sněžkou – Stavba nové kabinkové lanovky na Sněžku bude mít zpoždění. Stávající lanovka současně nejspíš ukončí svůj provoz dříve, než se původně plánovalo. Stavební firma BAK sice chtěla ještě na podzim vybetonovat základy nových sloupů mezi Pecí pod Sněžkou a stanicí Růžová hora, ale dělníci narazili na nečekaný problém v podobě starého elektrického kabelu, který by při betonování přerušili. Podle ředitele firmy Dušana Čížka začnou práce na nových sloupech až na jaře příštího roku. Současně se musí turisté připravit na to, že se výrazně změní harmonogram všech prací.

Betonové patky nových sloupů chtěla společnost BAK začít už v říjnu. „Před kopáním patek se zjistilo, že v jejich trase je elektrický kabel, který měl být podle plánů energetiků jinde. Kabel by nevadil u stavby jen části patek,“ řekl ředitel Čížek. Problematický kabel je sice jen záložní, ale nelze jej přerušit. Současně není možné stavět patky jinde, než stanoví stavební povolení. Proto bude nutné nejprve kabel přemístit, to ale půjde teprve na jaře, až roztaje sníh. Potom teprve začnou práce na nových sloupech.

Nová lanovka má na Sněžku začít jezdit na jaře 2014. Aby nenastaly problémy s konečným termínem, nejspíš skončí provoz horního úseku lanovky mezi Růžovou horou a Sněžkou už po zimní sezoně; dosud přitom platil červencový termín. Už na jaře totiž chce stavební společnost začít rozebírat horní stanici. Poslední turisté se tedy nejstarší dvousedačkovou lanovkou v Evropě svezou v celé její délce na konci zimy, zájemci o letní svezení až na vrchol Sněžky budou muset počkat až na novou dráhu. Spodní úsek Pec pod Sněžkou–Růžová hora však bude k dispozici až do léta.

Odklad betonování patek o půl roku příliš neznepokojil starostu Pece pod Sněžkou, která stavbu financuje, Alana Tomáška. Věří, že termín dokončení není ani v nejmenším ohrožen. „Dva roky na stavbu lanovky by měla být dostatečně dlouhá doba,“ řekl starosta Tomášek.

Zatím probíhají práce na nové lanovce pouze v Peci pod Sněžkou, kde od 1. září společnost BAK přemisťuje inženýrské sítě, rekonstruuje příjezdovou silnici a připravuje stavbu nové dolní stanice. Její základní kámen byl slavnostně položen 22. září.

Nová kabinková lanovka bude stát 299 milionů korun, Pec pod Sněžkou však získá 230 milionů od Evropské unie. Lanovku, která je největším lákadlem letní turistické sezony v Krkonoších, staví BAK ve sdružení s italskou lanovkářskou společností Leitner. Po ukončení provozu staré lanovky přijde Česko o nejstarší provozovanou lanovou dráhu. Transporta Chrudim ji vyrobila podle licence švýcarské firmy Von Roll na typ VR101 v roce 1949. Její primát převezme lanovka téže konstrukce z roku 1952, která vede z Bohosudova na Komáří vížku v Krušných horách.