Vyvlastňování zpozdilo železnici k ostravskému letišti

Ostrava – Stavba nové železniční trati ze Studénky na letiště Leoše Janáčka v Mošnově na Novojičínsku nabrala více než roční zpoždění. Zdržel ji hlavně vyvlastňovací proces a odvolací řízení, které ještě neskončilo. Oba investoři – stát i Moravskoslezský kraj – doufají, že se podaří završit ho tak, aby stavba konečně mohla začít příští rok na jaře. Dráha na letiště má podle současného harmonogramu vést od prosince roku 2013. Zástupci hejtmanství doufají, že tento termín se už měnit nebude.

Moravskosleszký kraj, který bude financovat stavbu nového tříkilometrového úseku od dnešní dráhy v Sedlnici na letiště, věří, že cestující už nebudou na vlaky k letadlům čekat dlouho. „Pro stavbu kolejového napojení je vydáno stavební povolení. Předpokládá se zahájení stavby ve druhém kvartálu roku 2012,“ slíbil vedoucí krajského odboru dopravy Ivo Muras.

Součástí projektu ale je také rekonstrukce úseku ze Sedlnice k hlavní ostravsko-přerovské trati do Studénky. Tu provede státní Správa železniční dopravní cesty, která ale potřebné dokumenty nemá vyřízeny. Brzdí ji spory o pozemky. „Stavba je evidovaná jako veřejně prospěšná. Probíhá vyvlastňovací proces. Proto ten nepřesný start prací. V březnu, nejpozději dubnu 2012 začnou práce,“ řekl ale mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Železniční napojení letiště přijde MS kraj pravděpodobně na jednu miliardu korun. Správa železniční dopravní cesty počítá s 620 miliony. Na obě stavby by měla přispět Evropská unie.

Reportáž Dagmar Famfulíkové (zdroj: ČT24)

Podaří-li se postavit novou železniční trať bez dalších odkladů, bude mošnovské letiště první české mezinárodní letiště, na které se cestující dostanou po kolejích. Za 40 minut se do jeho terminálu dostanou z Havířova, z Ostravy-Svinova bude jízdní doba poloviční. Vystoupí ve stanici vedle letištní haly, do které se dostanou spojovací chodbou. „Už delší dobu čekáme na zahájení této stavby. Ten přínos pro letiště bude velký, protože pohodlí a kultura cestování se zlepší,“ podotkl si generální ředitel Letiště Ostrava Pavel Schneider.

Konstruktéři nádraží původně chtěli železnici s letištěm propojit ještě těsněji a vyrazit podzemní stanici. Nakonec se ale plány musely změnit kvůli vysokým spodním vodám. To stejně jako problematický výkup pozemků přišpělo ke zpoždění stavby.