Na Pardubicku horují pro zachování speciálních škol

Pardubice - Základní a praktické školy v Pardubickém kraji podepisují petici, v níž reagují na vládou schválenou Strategii boje proti sociálnímu vyloučení. Obávají se rušení praktických škol (dříve zvláštních), které by podle jejich názoru v praxi znamenalo, že slabší a problémové děti usednou do lavic v běžných třídách. Na praktických školách prý mají žáci učební plán šitý na míru a přistupuje se k nim individuálně. Petici za zachování současného systému speciálního školství chtějí nespokojení učitelé předat na ministerstvu školství počátkem příštího roku.

„Paní učitelka nebo pan učitel má na starosti minimálně 25 jiných dětí a tomuto žákovi se nemůže věnovat tak, jak se mu věnují v současné době v základní škole praktické,“ tvrdí ředitelka ZŠ Prodloužená Jana Smetanová. Její kolegyně z pardubické praktické školy Iva Morávková řekla pro ČT, že podpůrcům a autorům petice bývá jako hlavní motivace podsouván strach o místa. „V tom to ale není. Myslím, že prvořadý je zájem dítěte a rodičů,“ dodala.

Podle některých příkladů z pardubických škol děti, které se do praktické nedostaly, ovlivňují díky potřebě jiného tempa a osobního přístupu pak výuku ve třídě. Základní školy by pro slabší a problémové děti potřebovaly asistenty a speciální pedagogy, k tomu je ale zapotřebí finančních prostředků a těch se nedostává.

Autoři petice oslovují rodiče a varují před zhoršením kvality vzdělávání. „Žák, který nezvládá učivo, je nějakým způsobem frustrovaný, a buď se uzavře do sebe a trápí se, nebo se vybíjí agresivitou a nevhodnými formami chování,“ soudí ředitelka Smetanová.

Náměstek ministra školství Ladislav Němec: „Je potřeba udělat určitá opatření, ale v žádném případě se nejedná o rušení míst pro tyto žáky.“

Reportáž Michala Klokočníka (zdroj: ČT24)