Pravidelné vlaky se zatím do Jemnice nevrátí

Jemnice – Na lokálku z Moravských Budějovic do Jemnice se v příštím roce podívají pouze výletní vlaky, pravidelnou dopravu obce neobjednají. Krajský úřad zrušil všechny osobní vlaky na konci loňského roku, představitelé Jemnice a dalších míst, která přišla o železniční dopravu, zprvu uvažovali, že z vlastních prostředků zaplatí jejich náhradu. Nejprve ale chtějí získat lokálku do svého vlastnictví, což se nedaří.

Zatím naposledy přijel osobní vlak do Jemnice letos v létě, kdy radnice u Jindřichohradeckých místních drah objednala jízdy historického motoráku o prázdninových víkendech. Osobní vlaky budou jezdit také o následujícím víkendu, kdy jsou naplánovány mikulášské jízdy. Podobný provoz jako letos by měla lokálka zažít i v příštím roce. Jemničtí by však chtěli víc. Předtím, než začnou uvažovat o objednání dalších spojů, chtějí však trať koupit. Podle starosty Miloslava Nevěčného ale zatím není jasné, zda to bude možné.

„Chceme udělat maximum pro to, aby trať zůstala zachovaná. Jaké kroky to budou a jak budou následovat, to se bude vyvíjet podle momentální situace,“ řekl starosta. Podle jeho názoru bude klíčová cena, za kterou stát dráhu nabídne. Bude-li žádat tržní cenu, z koupě nejspíš sejde, protože na placení velkých částek nemá dost peněz Jemnice ani další obce v oblasti.

SŽDC chce peníze jen pro větší trati

Čáru přes rozpočet by mohl udělat plánům Jemnice, ale také dalších měst a obcí, které na jinak opuštěných lokálkách objednávají výletní vlaky, úmysl Správy železniční cesty. Ta chce, aby státní peníze šly pouze na údržbu tratí, kde stát nebo kraje celoročně objednávají pravidelnou železniční dopravu. Dnes musí SŽDC udržovat všechny tratě včetně těch, po kterých žádné pravidelné vlaky nejezdí, ale úředně zůstávají v provozu.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák přitom upozornil, že úřad zatím počítá s případným prodejem tratí právě za tržní cenu. Nejprve ale musí vláda schválit dokument, který stanoví postup, jak nakládat s tratěmi, o které nemá zájem stát ani kraje. Teď je v meziresortním připomínkovém řízení. „Pokud ho vláda schválí, tak tady máme jakousi koncepci pro SŽDC, co dělat s těmito tratěmi,“ přiblížil Martin Novák. Podle koncepce by měla každý prodej definitivně schvalovat vláda a opuštěné tratě, které se nepodaří prodat, by mohl stát zrušit.

Jednokolejka do Jemnice funguje od roku 1896 a patří mezi technické památky. Běžná osobní doprava do města se 4 400 obyvateli skončila kvůli údajné nevytíženosti spojů. Na trati nadále jezdí výletní vlaky a zachována je také nákladní doprava, protože se v oblasti intenzivně těží dřevo.