Kraje dokončují autobusové jízdní řády

Pardubice – S jízdními řády vlaků začnou 11. prosince platit i nové jízdní řády pro autobusové linky. Zatímco dálkové linky, které dopravci provozují na vlastní náklady, se většinou o mnoho nezmění, regionálními kraji dotované spoje na některých místech pojedou o mnoho jinak než dosud. Bude tomu tak například v Pardubickém kraji, kde nově začne platit integrovaný dopravní systém společný se sousedním Královéhradeckým krajem, navíc autobusy budou nově jezdit i na některá místa, kde nahradí zrušené železniční linky.

Jízdní řády regionálních autobusů se ve srovnání s těmi železničními připravují na poslední chvíli, platit však budou nejméně čtvrt roku. „Dnes je stále ještě čas na drobné korekce autobusových jízdních řádů a poté, co vstoupí v polovině prosince v platnost, budou starostové mít možnost zhruba měsíc upozorňovat na nedostatky, které praxe přinese. To nám umožní případné problémy vyřešit v prvním zákonem stanoveném termínu změn jízdních řádů v březnu příštího roku,“ uvedl náměstek pardubického hejtmana Jan Tichý.

Obce si nejčastěji stěžují na ranní spoje, které mají rozvážet lidi do zaměstnání a škol, a také na víkendové spoje. Ty leckde zcela chybějí. Například zástupci obcí Vyžice a Míčov ale po upozornění na nedostatečné víkendové spojení alespoň částečně uspěli, protože obě obce nově obslouží dodatečný nedělní spoj.

Nový systém, který začne fungovat v Pardubickém kraji, s sebou přinese změny nejenom v jízdních řádech vlaků a autobusů, ale také v tarifu. Region bude rozdělen na desítky malých zón, cestování v jejich rámci obvykle vyjde na 10 korun, při přejezdech do dalších zón se bude jízdné zvyšovat. Stále však budou moci cestující s jedinou jízdenkou přestupovat z regionálního autobusu do vlaku a odtud zase na MHD v Pardubicích nebo Hradci Králové. Tarifní mapy pro cestování ze své zóny i další informace o novém dopravním systému mohou cestující nalézt na webu společnosti OREDO, která veřejnou dopravu v obou východočeských regionech objednává.