Projekt Otevřeno nabízí netradiční pojetí etické výchovy

Tábor – Husitské muzeum v Táboře pořádá pod názvem Máme otevřeno výstavu o výjimečném projektu tamní církevní školy Orbis Pictus. Projekt je zaměřen na etiku. Učí děti, že nikdo není lepší nebo horší, i když je každý jiný. Vede je k toleranci k etnickým menšinám, zdravotně postiženým i k jejich vlastním nedostatkům.

Kluci, holky v adopci, mají silné bicepsy. Tak začíná básnička, kterou napsali třeťáci po besedě s rodinou, ve které vyrůstají tři adoptované romské děti. Do té doby děti o odlišnosti některých lidí ani nepřemýšlely. Kvůli projektu Otevřeno s tím začaly. Na jeho konci žádné rozdíly nevnímají. „Podle mě jsou jako my, akorát mají určité problémy. Buď jsou postižení, nebo nemají rodiče, ale chovat bychom se ke všem měli stejně,“ soudí žákyně ZŠ Orbis Pictus v Táboře Magdaléna Volfová. 

Výchova k lepšímu sociálnímu chování je založená na praktických zkušenostech. Žáci například strávili jeden den ve stacionáři pro zdravotně postižené. Také jeli na týdenní kurz sebepoznání nebo pomáhali jako dobrovolníci. „Jednohlasně se rozhodli, že chtějí jít dobrovolničit do G- centra,“ říká ředitelka školy Miroslava Nejezchlebová. 

Obyvatelům domova pro seniory žáci dělali společnost. Například s paní Půlpytlovou si přišli zahrát šachy. Je vášnivou šachistkou, ale těžko hledá spoluhráče. Zahrát si s dětmi pro ni byla velká radost. „Ty děti hrály dobře, ale nakonec jsem je nechala, aby vyhrály,“ přiznává se paní Věra Půlpytlová. 

Projekt teď v prosinci končí. V aktivitách, které u dětí rozvíjejí sociální chování, ale bude škola pokračovat. Všem školám, které by chtěly také prohloubit etickou výchovu, může jako inspirace posloužit právě tato výstava.

Reportáž Kristiny Vrkočové (zdroj: ČT24)