DPP zrušil smlouvu na „jízdenky z Panenských ostrovů“

Praha – Jízdenky pro pražský dopravní podnik už nebude dodávat firma Neograph. Obě společnosti se dohodly na ukončení smlouvy, o které sám dodavatel přiznal, že je dvojnásobně předražená. Navíc se objevilo podezření z vyvádění části peněz placených dopravním podnikem na Britské Panenské ostrovy. Ukončení smlouvy a uzavření nové navrhl před dvěma týdny právě Neograph.

Dopravní podnik hlavního města Prahy oznámil, že vypovězení smlouvy na dodávání jízdenek společností Neograph nabylo účinnosti už minulou středu. Generální ředitel Martin Dvořák, který dnes ve funkci končí, považuje ukončení kritizované smlouvy za svůj závěrečný úspěch. „Než předám agendu vedení podniku pověřenému nástupci, chtěl jsem tuto otázku jednoznačně vyřešit. Bylo to jedno z mých posledních manažerských rozhodnutí,“ podotkl Martin Dvořák. Za dopravní podnik dohodu kromě Dvořáka podepsal také ekonomický ředitel Ivo Štika, za Neograph pak podpis připojil generální ředitel a místopředseda představenstva Vladimír Sitta.

Neograph se ale chce ucházet také o novou smlouvu na dodávání jízdenek pro dopravní podnik. „Byl jsem požádán, abychom vypracovali novou cenovou nabídku,“ uvedl ředitel Sitta. Upřesnil, že by jeho společnost nově chtěla za výrobu lístků zhruba poloviční částku než dosud. Firma se bude o zakázku ucházet i v případě, že dopravní podnik vypíše na dodavatele výběrové řízení.

Jiří Dienstbier (ČSSD) pro 20 minut Radiožurnálu:

„Někdo uzavřel smlouvu zjevně nevýhodně. Jestliže to údajně stojí dvakrát víc, než kolik je běžná cena, podle mě by měl být dopravní podnik schopen takovou věc posoudit. Na to má dost kvalifikovaných lidí, kteří měli jasně vědět, kolik zhruba může stát jedna jízdenka pro pražskou dopravu. Ale zjevně to zadali někomu, kdo to dodal dvakrát dráž. Takže někdo by za to odpovědnost měl nést. Odchod Martina Dvořáka je jediné možné řešení.“

Reportéři ČT na počátku listopadu upozornili, že firma Neograph předává sedmnáct haléřů z peněz, které dostane za každou vyrobenou jízdenku, společnosti Cokeville Asset, která zprostředkovala uzavření smlouvy – pro dodavatele velmi výhodné. Protože Cokeville Asset sídlí na Britských Panenských ostrovech, podle některých právníků se jedná o vyvádění veřejných prostředků. Transparency International je potom přesvědčena, že peníze, které Neograph zprostředkovateli předával, obratem zase končily v kapsách některých lidí z dopravního podniku. V souvislosti se zakázkou na výrobu jízdenek padla i trestní oznámení.

Jitka Szászová o ukončení smlouvy (zdroj: ČT24)