Most a Litvínov omezí provoz tramvají, nepřispěje-li kraj

Most – Společný tramvajový provoz omezí v příštím roce radnice v Mostě a Litvínově. Na nákladnou kolejovou dopravu se městům nedostává peněz, dopravní podnik dává na tramvaje 40 milionů korun ročně. Vedení měst požádalo o příspěvek na provoz Ústecký kraj, ten to však odmítl s tím, že se lidé mohou mezi Litvínovem a Mostem přepravovat regionálními vlaky.

V příštím roce bude tramvají v Mostě a Litvínově jezdit méně a spoje budou navíc mít nižší kapacitu. „Některé spoje vynecháváme, nasazujeme sólo vozy, nikoli dva vozy za sebou,“ popsal úsporná opatření ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Marcel Dlask. Radnice obou měst se současně snaží najít další peníze, aby bylo možné tramvaje opět posílit.

Nejraději by dostali peníze od kraje. Ústecký kraj je přesvědčen, že železniční doprava pro spojení Litvínova s Mostem stačí, pokud města chtějí dále provozovat společnou tramvajovou síť, musí tak činit ze svého.

Městští radní jsou ale přesvědčeni, že jde o regionální dopravu a jako takovou by měl tramvaje platit také kraj. „Bereme to tak, že by mělo být povinností kraje, aby přispěl na tuto dopravu,“ uvedl litvínovský starosta Milan Šťovíček. Podle mostecké primátorské náměstkyně Hany Jeníčkové je nesmyslné považovat vlaky za náhradu tramvají. „Vlaková doprava má naprosto jiný charakter,“ uvedla s odkazem na odlišné zastávky i jízdní řády. Meziměstské vlaky totiž na cestě zastavují jenom dvakrát, zatímco tramvaje na cestě mezi nádražími obou měst mají deset zastávek.

Reportáž Jana Stuchlíka (zdroj: ČT24)

Přesto kraj trvá na svém. „Není důvod dávat peníze Dopravnímu podniku měst Mostu a Litvínova,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Magdalena Hamáčková.

Přes plánovaná omezení však radnice ubezpečují, že tramvaje v Mostě a Litvínově zůstanou. Je to pýcha obou měst – tím spíše, že provoz trvá už 110 let.