Exekutoři a právníci dostanou většinu peněz dlužníků pražské MHD

Praha – Cestující pražské hromadné dopravy, kteří nezaplatí své pokuty včas, čelí čím dál častěji exekuci. Za poslední tři roky jich bylo 76 tisíc a dlužili částku v hodnotě sedm miliard korun. Celkových exekucí bylo ale 380 tisíc. Právě exekuce se stávají dobrým byznysem pro právníky a exekutory, v jejichž kapsách mizí většina peněz od dlužníků. Organizace Člověk v tísni chce situaci změnit. Exekuce by se měly slučovat a dlužník by tak mohl poplatky právníkům a exekutorům platit pouze jednou.

Počty exekucí, které nekorespondují s počtem dlužníků. To je podle společnosti Člověk v tísni, která data získala, ten největší problém. V průměru na každého dlužníka vychází pět pokut a každá z nich se vymáhá zvlášť. „Spory nejsou slučovány a je to vymáháno v tolika případech, kolik je pokut,“ upozornil Daniel Hůle z organizace Člověk v tísni.

Dlužník by mohl ušetřit až 70 tisíc

Pro konkrétního dlužníka je to obrovský rozdíl. Když má za svých pět pokut platit zvlášť, odvede dopravnímu podniku asi 800 korun. Dalších osmnáct tisíc ale zaplatí exekutorům a advokátům. Pět pokut tedy dlužníka stojí celkem skoro sto tisíc. Kdyby se ale pokuty sloučily do jednoho řízení, konečná částka by byla o 70 tisíc nižší. „To znamená, že za poslední tři roky jenom na nákladech toho řízení si exekutor a advokáti vydělali zhruba sedm miliard korun,“ dodal Hůle.

Jednání mohou slučovat soudy, ale moc často to nedělají. A stejně zřídka toho využívají exekutoři. I přesto, že těm to jejich komora přímo doporučuje. Nařídit to ale nemůže. „Velmi často je výhodou i to, že dlužník, který by třeba nebyl schopen zaplatit pět exekucí, je schopen je zaplatit, když jsou sloučené do jedné,“ podotkl viceprezident Exekutorské komory Jiří Prošek.

Reportáž Edity Horákové a Kamily Štichové (zdroj: ČT24)

Člověk v tísni chce brzy jednat s pražským magistrátem a politiky přesvědčit, aby dopravní podnik pokuty vymáhal sám a ne přes advokáty nebo inkasní společnosti. „Nebude to hned, bude to nějaký týden trvat, ale rozhodně to necháme spočítat,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Josef Nosek. Podobná diskuze probíhá už v Plzni. Ale i tam jsou jednání pořád na úplném začátku.