Dálniční přivaděč v Děčíně je stále ve hvězdách

Ústí nad Labem – Podle expertů je doprava v Děčíně kritická. Podle nich potřebuje město nutně přivaděč k dálnici D8. Jenomže s každou novou variantou se objeví i její zarytí odpůrci, kteří stavbu zablokují. Kamiony proto jezdí napříč městem po silnicích, které na podobný nápor nejsou stavěny.

Pod okny obyvatel Děčína i přilehlých obcí projedou denně tisíce aut. Jiná přímá cesta od dálnice na východ kraje totiž neexistuje. „Já si myslím, že je to v Děčíně horor, protože lidé nemají možnost se odsud odstěhovat, ty jejich byty jsou prakticky neprodejné,“ říká aktivista Dan Pavlík, který bojuje za přivaděč. „V Děčíně se kvůli dopravě nežije dobře. Projíždí tudy denně hodně aut, hlavně kamiony, a je to i slyšet až domů,“ popisuje problémy obyvatelka Děčína Romana Neumannová.   

Lidé si stěžují, že kvůli husté dopravě je silnici nebezpečné a také téměř nemožné přejít. Odborníci upozorňují, že silnice nebyla na takový nápor stavěná. Trasu pro přivaděč, který by ji nahradil, ale hledají už dvacet let. „Potřeba přivaděče je veliká. My jsme v podstatě odříznuti od dálnice. Těch variant, které se vážně diskutovaly, už bylo pět. Jinak celkově jich bylo víc než deset,“ vypočítává bývalý děčínský primátor Vladislav Raška.  

Při projednávání trasy přivaděče se pokaždé narazí na protesty. Například poblíž Malšovic odmítli stavět ochránci přírody. Kvůli trase o pár kilometrů dál zase vznikla petice a navíc by tady silnice byla příliš drahá. „Pochybuji, že při rozhodnutí, zda máme dát tři a půl miliardy za tento přivaděč nebo za deset obchvatů někde jinde, tak vyhraje děčínský přivaděč,“ řekl k problému tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček.  

Stavět silnici v místě zrušené tratě se zase líbilo ministerstvu i ekologům. Stopku ale dostala trasa pod tlakem protestujících obyvatel. „Ti, kterých se daná varianta nedotýkala, tak ji podporovali. Těch, kterých se dotýkala, byli proti. Výsledkem je, že tady není přivaděč žádný,“ dokresluje situaci Dan Pavlík. „Finanční prostředky pro tento projekt zatím nejsou vyčleněné. Nejsou na pokračování přípravy, natož výstavby,“ upozorňuje tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Výsledkem této patové situace je fakt, že se v současné době žádná varianta vážně neřeší.

Reportáž Petry Tachecí (zdroj: ČT24)