Pro firmu představují odtahy aut v Praze štědrý výdělek

Praha - Jen za minulý rok odvezla společnost BESICO auta špatně parkujících řidičů ve skoro osmdesáti procentech případů, kdy byl odtah nařízen. Za poslední tři roky jí metropole poslala na účet přes polovinu všech vybraných peněz od šoférů. Zatímco částka 1 300 korun za odtažení auta se pro řidiče nemění, rozdíl pro město nastává v případě, kdy špatně zaparkovaný vůz odveze jeho městská firma Správa služeb, nebo naopak najatá BESICO Services. V prvním případě jde sankce od řidiče do městské kasy, ve druhém skončí na účtu města jen asi pětina.

„Cena za odtah je 1 300 korun a smluvní firma si za odtah vozidla účtuje 1 023 korun,“ popisuje mluvčí Správy služeb Petra Janatová. Výrazný rozdíl tak vzniká už při součtu jednotlivých odtahů, zatímco za dva takové případy dostane město zhruba pět set korun a za tři potom přes osm set korun, tak najatá firma inkasuje za stejné odtažené vozy po dvou odtazích přes dva a po třech odtazích už přes tři tisíce korun. „My se snažíme eliminovat smluvní firmu tím, že nasazujeme hlavně svoje vlastní vozy,“ uvádí přesto mluvčí Správy služeb. Jenže loňské statistiky tuto snahu vyvrací – na každý den připadlo jen asi dvacet dva městských odtahů a skoro osmdesát nasmlouvaných.

V celkových číslech to znamená, že město za rok svými vozy odtáhlo řidičům osm tisíc aut, zatímco BESICO Services asistovala u skoro třiceti tisíc případů. „Veškeré peníze, které se za odtahy vyberou, putují do městské kasy a teprve poté putují do externí firmy. Loni bylo všech odtahů nařízeno přes třicet šest tisíc, do městské kasy proto přišlo zhruba 58 miliónů korun. Externí firmě jsme z toho zaplatili 28 milionů korun,“ vypočítává mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy Tereza Krásenská a její kolegyně ze Správy služeb údaj doplňuje: „Za tři roky bylo vybráno kolem 240 miliónů korun, z toho šlo firmě BESICO kolem sto třiceti miliónů.“

  • Odtahy v Praze zdroj: ČT24
  • Odtahy v Praze zdroj: ČT24

Cena za odtah má v budoucnu ještě vzrůst

Město se teď brání, že už od roku 2009 se snaží vysoutěžit nové podmínky pro odtahy. Kvůli průtahům se mu to však dosud nepodařilo. "Už od roku 2009 směřují veškeré kroky k tomu, aby si Praha odtahy dělala sama a nemusela k tomu využívat soukromou firmu,ů potvrzuje Krásenská s tím, že dalším krokem by mělo být rozšíření flotily městských odtahových vozidel. K dosavadním jedenácti autům má Správa služeb přislíbeno přes třicet miliónů korun na nákup nových sedmi vozů.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Nevyjasněná přitom dál zůstává už základní částka 1 300 korun, kterou musí řidič za odtah platit. „Jsou zde uvedeny například náklady na pohonné hmoty, na mzdy našich zaměstnanců, zákonné pojištění i havarijní pojištění,“ vyjmenovává Petra Janatová. „Přestože jde o cenu, stanovenou vyhláškou už v roce 2001, tak veškeré položky dál platí, například je to i fotodokumentace nebo kancelářské potřeby, protože tužka a papír jsou potřeba stále,“ tvrdí k tomu Tereza Krásenská. Jenže právě podle dnes už zastaralé vyhlášky jsou do ceny pro řidiče započítány taky třeba náklady na filmy do fotoaparátů, na provoz vysílaček nebo položka, specifikovaná jako „přiměřený zisk“. „V roce 2001 bylo stanoveno, že se tam zahrnují nákupy kinofilmů, ale v dnešní době už samozřejmě používáme digitální fotoaparáty,“ přiznává mluvčí Správy služeb Petra Janatová. Jak však dodává, pokud projde chystaná změna, řidiči budou platit v budoucnu ještě víc: „Navrhujeme zvýšení ceny. Během těch jedenácti let byly navýšeny například pohonné hmoty nebo náklady na energie, takže přestože bylo ušetřeno za filmy, tak u jiných položek nám vznikají ztráty.“