Přibývá sněžných skútrů, po horách jezdí i vzácné stroje

Špindlerův Mlýn – Lidé, kteří žijí na horách, si stále častěji pořizují sněžný skútr. Nejčastěji využívají moderní stroje, k vidění jsou ale i rarity. Nové skútry i veterány mezi nimi však musí splňovat předpisy platné pro motorová vozidla. Zda na ně majitelé dbají, zjišťují i v přívalech sněhu úředníci.

Pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu narazili v Krkonoších i na jeden z nejstarších skútrů v Česku. Zakoupil ho Jan Spindler před čtvrtstoletím za půl milionu korun. „První skútr měla horská služba, tento byl druhý,“ charakterizoval majitel svůj unikát, který je dodnes v bezvadném technickém stavu.

Už v horším stavu však nalezli kontroloři některé mnohem novější stroje. Občas působily tak, že majitel, který do skútru investoval deseti- i statisíce, o něj už nedbá. „Občas se objevují vůle na čepech řízení,“ přiblížil Dalibor Dušek z Centra služeb pro silniční dopravu.

Nejstarší skútr v Krkonoších
Nejstarší skútr v Krkonoších

Kromě drobných i závažnějších technických problémů narazila horská kontrola i na neregistrované skútry. Podle odhadů není v úředních záznamech až polovina skútrů – zaregistrováno je skoro šest tisíc strojů. „Většinou tu jezdí relativně nové stroje. Majitelé jsou zámožní a skútry po pěti šesti letech mění za nové,“ poznamenal Dalibor Dušek.

Úředníci do hor vyrazili sami. Policisty sněžné skútry nezajímají, pokud se nedostanou na silnice nebo nehavarují. K nehodám dochází podle statistiky pouze zřídka, poslední se stala předloni v Krkonoších. Policie ale očekává, že vzhledem k rostoucímu počtu sněžných skútrů začne růst i počet nehod.

Cena starších strojů je podobná jako u ojetých aut. Pohybuje se od 35 do 260 tisíc. Výrazně vyšší jsou ale provozní náklady. V horském terénu spotřebuje skútr i třicet litrů benzinu na sto kilometrů. Majitelé však oceňují jejich možnosti. „Bez skútru by se tu vůbec nedalo žít,“ uvedl majitel skútru ze Špindlerova Mlýna Luboš Bruk.

Video Reportáž Václava Svobody
video

Reportáž Václava Svobody